El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat l'autorització administrativa de la Generalitat el 2006 del parc eòlic Molinars de 26 MW i 13 aerogeneradors a Colera. Un veí i una empresa afectats pel parc eòlic van interposar una demanda després que no se'ls atengués el recurs d'alçada. El tribunal sentencia de forma contundent que es va tramitar saltant-se la llei. Apunta, entre altres coses, que el projecte es va modificar substancialment passant de 31 a 13 generadors però que es va fer veure que no s'havia modificat i no es van fer els tràmits pertinents.

El parc que ara s'atura es va començar a tramitar als anys 90

per Eòlic Partners, tot i que en aquest moment està a mans de Parc Eòlic de Molinars S.L. El 19 d'abril de 2006 el director general d'Energia i Mines del Departament de Treball i Indústria va dictar resolució atorgant l'autorització administrativa del parc i les seves instal·lacions elèctriques d'interconnexió. Un any després el conseller d'Economia i Finances desestimava el recurs d'alçada interposat pels afectats que van optar per demandar al TSJC. Aquests argumentaven que s'havien vulnerat diverses normatives, per exemple, canviant d'empresa abans que estigui construït; no demanant garanties econòmiques a aquesta; i obviant tràmits com el d'informació pública després de modificar el projecte que inicialment era de 31 aerogeneradors però va acabar tirant-se endavant un projecte de 13 molins i de característiques diferents al primer.

El TSJC és molt clar i manifesta que "aquest tribunal no pot obviar ni adreçar la mirada cap a un altre costat" sobre la "transcendental i substancial rellevància que té la posterior modificació del projecte de l'11 de juliol de 2005, actuada amb posterioritat a la informació pública de 2003". S'esmenta no només el pas de 31 a 13 aerogeneradors, sinó també la "capacitat substancialment més gran al passar de 850kw a 2MW amb el que això suposa en la implantació d'un parc eòlic". El tribunal continua contundent a l'hora de valorar aquesta actuació. Afegeix que "tot això ornamentat per una tàctica declaració en via administrativa el 2006" on es declara que "no constitueix un canvi substancial" i, a més, "una no menys sorprenent i encara més tardana publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya el 27 de gener de 2009" de la resolució del 15 de gener d'aquell any que feia referència a l'acord d'1 de febrer de 2005 de la declaració d'impacte ambiental per un parc eòlic de 31 aerogeneradors de potència i una potència de 26,35MW.

Tramitació irregular

Així, pel TSJC, s'hauria fet una tramitació administrativa "a esquenes no només d'una tramitació regular per poder complir les funcions de la informació pública en tots els àmbits normatius, sinó d'atendre degudament a les exigències de declaració d'impacte ambiental" que es projecten en la declaració amb data de febrer de 2009, quan la sol·licitud inicial era de 1997 amb modificacions el 2005 i amb una resolució d'autorització administrativa impugnada el 2006. Per tant, el TSJC entén que s'ha de tramitar correctament atenent a la reglamentació tant estatal com autonòmica.