El gas també té dificultats a Girona

Un tram del gasoducte Martorell-Figueres es començarà a la tardor, però encara no hi ha data per a la continuació fins a la capital altempordanesa perquè està en tràmits i no se sap si una vegada allà es farà la interconnexió amb França

 

PROJECTES ENERGÈTICSLa xarxa de distribució de gas a les comarques de Girona està pendent des de fa anys de la construcció del gasoducte de Martorell a Figueres, que ha de solucionar els problemes d'aïllament del territori. La llarga tramitació, l'oposició per part d'alguns municipis i les poques ganes de França d'interconnectar a la frontera han fet d'aquesta una infraestructura energètica d'eterna execució.

Les dificultats que tenen els governs i les empreses per desenvolupar projectes energètics no es concentren només en les línies elèctriques. Els problemes, tot i que són força diferents, també afecten al gasoducte que ha d'unir Martorell i Figueres i que es preveu que algun dia, no se sap quan ni hi ha cap previsió, creui -com ho farà la MAT- el Pirineu.
Així com en l'electricitat, el subministrament de gas a les comarques de Girona és molt dèbil i, malgrat que els darrers anys s'han desenvolupat algunes infraestructures com la canalització entre Serinyà i Figueres, la canonada que prové de Martorell continua essent molt necessària, a parer del Govern de la Generalitat.
Un dels problemes de la xarxa de gas gironina és similar al que patia la d'electricitat fins a la posada en marxa de la subestació de Bescanó. Segons explica el director general d'Energia i Mines, Josep Canós, els gasoductes que han de servir per a la distribució en realitat també s'utilitzen per al transport. Amb aquest panorama, ja fa anys que es va projectar la canalització fins a Figueres amb dos objectius fonamentals: poder transportar el gas fins a les comarques de Girona per evitar l'aïllament que pateix el territori i poder interconnectar amb França.
Malgrat que aquests tipus de projectes no tenen tanta oposició com les línies elèctriques, sí que hi ha dificultats que alenteixen el ?desen?volupament de l'obra. En aquest cas, el 2008 ja es parlava del projecte, de la seva necessitat i aleshores el pressupost era de 38 milions d'euros. Ara, a mitjans de 2011, tot i estar força més avançat en la seva tramitació, els treballs encara no s'han iniciat i el cost ja ascendeix a 81,5 milions d'euros.
L'abril passat es va anunciar que les obres del primer tram -Martorell-Hostalric- s'iniciarien el segon semestre d'aquest any. Canós estima que serà a la tardor vinent i afirma que ja s'han negociat les compensacions amb els ajuntaments, 19 d'ells a les comarques gironines i, tot i que amb la majoria hi ha acord, amb altres encara no.
Pel que fa al segon tram -Hostalric-Figueres-, la data d'inici de les obres és una incògnita, perquè els tràmits encara no han finalitzat. Si aquesta data és un misteri, encara ho és més la continuació del gasoducte fins a França. Per què és tan important que la canonada continuï cap al nord? La direcció general d'Energia ho té molt clar, ja que en cas que hi hagués algun problema amb el subministrament que prové del port de Barcelona, les comarques de Girona i Catalunya podrien abastir-se des de França.

Pals a les rodes
Però ha estat precisament el govern francès que durant molt de temps no ha tingut gaire interès en aquest projecte. Tan poc, que a hores d'ara, tot i que sembla estar-hi més a favor, encara no se sap si la canonada continuarà o no cap al nord. Josep Canós és optimista i està convençut que "França finalment desencallarà aquest projecte".
La patronal gasista Sedigas i el Govern espanyol han reclamat en diverses ocasions a França que tiri endavant la interconnexió, apel·lant fins i tot a la garantia de subministrament no només a Espanya i França sinó també a tot Europa.
Només com a exemple, el 2008 es preveia que el 2013 es pogués tenir enllestida la interconnexió amb França. A dos anys d'aquesta data encara no es sap res. També és cert que el 2008 es pensava que el tram Martorell-Figueres podria estar en funcionament un any més tard. És obvi que no va ser així. Però si les infraestructures elèctriques, les ferroviàries i les viàries no compleixen mai les previsions dels governs, les gasistes no es poden escapar d'aquesta llarga dilatació.
Josep Callol
girona

  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya