La meitat dels atropellaments a Olot tenen lloc en passos de vianants. És una de les dades que destaca de la memòria de la Policia Municipal del 2010. Per tal de disminuir el nombre d'accidents als passos de vianants, l'Ajuntament al febrer va impulsar una campanya de millora de la il·luminació de l'entorn de les travesseres per a vianants. Fins ara, segons explica el regidor de Seguretat Ciutadana en funcions, Albert Rubirola (PSC), han posat focus especials a travesses del Passeig de Barcelona i a la carretera de la Canya, davant de la funerària Besora.

Els atropellaments són la part més important dels sinistres amb ferits, amb un 21% del total. El 2010 a Olot, la Policia va comptabilitzar 113 víctimes d'accident de trànsit, dues de les quals van ser mortals. Un dels accidents va tenir lloc al febrer per causa d'un turisme que va envestir un vianant en un pas de vianants i l'altre va passar al desembre, quan un autobús va atropellar un viatger amb la mobilitat reduïda. En els darrers mesos també s'han produït atropellaments amb ferits de poca consideració a la carretera de la Canya i al passeig de Barcelona.

Les causes dels accidents als passos de zebra, segons la Policia, són actituds imprudents dels vianants i l'excés de velocitat en els conductors.

Les dades de la Policia indiquen que la major part dels accidents tenen lloc en les puntes horàries de les vuit del vespre i de les cinc de la tarda. El cap de la Policia Municipal, Ignasi López, atribueix els accidents del vespre a distraccions produïdes per l'esgotament de la jornada laboral.

El cansament coincideix en un període horari, en què la densitat del trànsit és molt elevada. En canvi, els accidents de la tarda, segons ell, són a causa de la sortida dels alumnes dels centres de secundària amb ciclomotors. En el darrer exercici comptabilitzat per la Policia, les motocicletes de petita cilindrada van estar implicades en un 26% dels accidents amb ferits. "A la majoria des accidents amb ferits hi ha implicats conductors que tenen entre 14 i 19 anys, i que majoritàriament, viatgen en vehicles de dues rodes", explica Ignasi López. Després d'analitzar les dades la Policia va avisar de la circumstància als Instituts per tal d'augmentar les classes de mobilitat destinades a disminuir les conduccions agressives.

La memòria policial exposa una reducció global constant dels ferits greus en els darrers 5 anys. La Policia ho atribueix a un augment del compliment amb els sistemes de retenció. "Han assumit com un valor propi autoprotegir-se amb el cinturó", explica el Cap de la Policia.

Radar

Durant tota aquesta primavera, la Policia Municipal ha fet ús d'un aparell de radar. El mecanisme ha servit per denunciar conduccions en excés de velocitat a vies del centre com ara el Passeig de Barcelona. La Policia disposa de sis caixes equipades electrònicament per ubicar el radar. D'aquesta manera, la Policia alterna la ubicació de l'aparell de detecció de velocitat segons les necessitats. La finalitat dels radar, segons explica el sotinspector de la Policia Municipal, Ignasi López, és l'assumpció per part dels conductors de la necessitat d'optar per una conducció segura en base a una velocitat reduïda. López considera que de la mateixa manera que la gent ha assumit la necessitat de cordar-se el cinturó, també afegiran als valors propis del subconscient els desplaçaments a velocitat reduïda per l'interior de la ciutat.