El Govern ha fet arribar a Ryanair una proposta econòmica que manté l'aportació dels 7,5 MEUR que preveia l'acord d'intencions de l'anterior executiu per garantir que la companyia es queda a Girona fins al 2016. A més, li garanteix 4 MEUR més a través d'una rebaixa de taxes, un punt que també preveia l'anterior document que el Govern de CiU va frenar amb l'objectiu de conèixer la situació econòmica abans de prendre una decisió. Per contra, l'acord demana a Ryanair un compromís d'arrelament i li ofereix que impulsi un hotel, una escola d'hostesses o un hangar. A més, la proposta recull que si Ryanair supera els 4 milions de passatgers que preveu l'acord, pot ingressar més diners de les institucions.

L'anterior Govern va pactar amb Ryanair un acord d'intencions que preveia l'aportació econòmica que la companyia rebria de 2012 a 2016 per mantenir-se a Girona. El preacord passava del 3,8 MEUR vigents per a 5 milions de passatgers, a una aportació de 11,5 MEUR (quatre milions s'aconseguien per la rebaixa de taxes) per a un compromís de 4 milions de passatgers transportats.

Les relacions entre Ryanair i l'actual Govern van truncar-se a principis d'any quan el Govern de CiU va decidir frenar aquest preacord per estudiar la situació econòmica i esperar a prendre cap decisió fins tenir lligat el pressupost d'aquest 2011. Això va provocar que, al febrer, Ryanair anunciés una dràstica reducció de vols i comencessin un estira i arronsa entre les dues parts.

Després de mesos de negociacions, l'executiu català ha fet arribar aquest dilluns una proposta a la direcció de Ryanair. La proposta no divergeix massa en termes econòmics de l'anterior però, com a novetat, exigeix a Ryanair un compromís per quedar-se a Girona. Per una banda, el Govern manté l'aportació de 7,5 MEUR en subvencions directes que pagaran la Generalitat -és la que aporta la part més important-, la Diputació de Girona (que s'ha anunciat que doblarà l'aportació actual), la Cambra de Comerç i l'Ajuntament de Girona, que s'incorpora per primera vegada en la gestió i negociacions aeroportuàries amb Ryanair.

A més, el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha explicat que han garantit a la companyia un estalvi de 4 MEUR en concepte de taxes. Segons ha explicat, el compromís de la Generalitat es podria aconseguir per dues vies. O bé es traspassa la gestió de l'aeroport al Govern i, aquest, en redueix les taxes o bé, si s'aplica el nou model semiprivat aeroportuari, es pressionaria l'empresa gestora per aconseguir aquesta rebaixa. Font ha recordat que l'Aeroport de Girona, després de la nova categorització que el ministeri va fer l'any passat, continua tenint unes taxes més cares que Reus tot i que és un dels únics aeroports estatals que genera beneficis. Font ha explicat que l'acord d'intencions també preveia aquest estalvi a través de la reducció de taxes però ha indicat que, ara, es "garanteix" que Ryanair podrà gaudir-ne.

Contrapartida d'arrelament

El secretari general ha reconegut que els termes econòmics de l'acord són similars als que havia fixat el tripartit però ha remarcat algunes diferències que, per Font, fan que aquesta proposta "sigui millor". Per una banda, el secretari general ha explicat que es calcula un preu per passatger arribat a Girona i, per tant, si Ryanar supera les expectatives fixades en l'acord -que són de quatre milions de viatgers- ingressarà més diners de les administracions. "Això permet a la companyia poder créixer", ha assenyalat Font.

Per altra banda, el secretari general ha dit que l'acord exigeix a Ryanair compromissos d'arrelament a Girona. Font ha explicat que ofereixen a Ryanar algunes propostes com desenvolupar un hotel en terrenys públics al centre logístic situat al costat de l'aeroport, també la possibilitat de crear una escola per a personal de cabina o li ofereixen una reserva de terrenys per tenir un hangar on deixar-hi els avions, per tal de potenciar que tingui més aeronaus amb base a Girona. Totes aquestes propostes les havia fet arribar amb anterioritat la companyia al Govern, que ara li reconeix que les podrà tirar endavant.

A més, també es demanarà a Ryanair que recuperi els vols domèstics de Madrid -fins a la seva eliminació al maig era el que més passatgers transportava- i Sevilla, i que afegeixi més freqüències de vol a les connexions amb ciutat franceses, alemanyes i britàniques, principals mercats emissors de turistes a Girona.

El Govern ha recordat en diferents ocasions que aquest 2011 hi ha un conveni vigent i que Ryanair l'ha incomplert. Font ha explicat que en la negociació per al 2012-2016 no han tractat aquests assumptes i ha reconegut que els incompliments formaran part de la "post-negociació". Font ha deixat entreveure que no li deixaran passar a la companyia el fet que s'han perdut desenes de milers de passatgers per la reducció de vols i ha alertat que ja arribarà el moment de calcular les pèrdues. "No serà una feina agradable ni per a nosaltres ni per a ningú però la prioritat ara és assegurar un acord perquè Ryanair es mantingui a Girona", ha dit.

La proposta l'han acordat conjuntament els representants de l'AGi -entitat promotora de l'aeroport formada per Generalitat, Diputació, Cambra i, ara també l'Ajuntament de Girona- i la Taula Estratègica de l'Aeroport de Girona i ja reposa sobre el despatx del president de Ryanair, que haurà de donar alguna resposta. Font ha dit que no es tracta d'una proposta tancada ni d'un ultimàtum i que, per tant, estan oberts a negociar.

Girona i Reus, per al baix cost, el Prat per als vols intercontinentals

El director general ha explicat també que el posicionament de la Generalitat és prioritzar que l'Aeroport del Prat es converteixi en un potent hub internacional, és a dir, que tingui companyies que fan vols intercontinentals i que aprofiten Barcelona per fer-hi escala. Això faria que, segons defensa Font, Girona i Reus acollissin els vols de baix cost.

"Això no vol dir treure tots els vols de baix cost del Prat però sí prioritzar que se centrin en Girona i Reus", ha dit Font que creu que el Prat ha de poder oferir les millors freqüències i espais aeris per a les companyies que aposten per viatges internacionals.