Elogis -irònics-per haver-se adonat finalment que el preacord signat pel tripartit era positiu, i crítiques pel retard en adonar-se'n i pels sis mesos "perduts" són el que ha rebut majoritàriament l'anunci del Govern català de pagar 7,5 milions d'euros anuals a Ryanair, més negociar una rebaixa de 4 milions en concepte de taxes aeroportuàries. L'excepció a les crítiques han vingut, òbviament, de polítics convergents, com l'alcalde electe de Girona.

Manel Nadal (PSC), secretari de Mobilitat en l'anterior govern i persona clau en el preacord amb la companyia irlandesa que finalment va quedar aturat, celebrava ahir amb un "per fi" que l'actual executiu "s'hagi adonat de la importància per a l'economia gironina que té assegurar la permanència de Ryanair", però lamentava que "s'han perdut sis mesos, i això significa pèrdua de molts milers de passatgers a l'aeroport i, sobretot, feeling amb els directius de Ryanair". A més, Manel Nadal considera que aquests acords s'han de fer públics una vegada estan tancats i no, com va fer dilluns l'actual director general de Transport, Ricard Font, abans de presentar-los a l'altra part. "Ho trobo un molt mal inici de negociació", va incidir Nadal. Fins i tot va aventurar que "potser aquesta manera de fer es deu al fet que en realitat el Govern té poca voluntat de negociar, i ha sigut una manera de cobrir l'expedient".

Pia Bosch, també del PSC i especialment bel·ligerant en el tema Ryanair durant la darrera campanya de les eleccions municipals, va saludar amb un "benvinguts al vaixell" el canvi d'actitud de CiU, criticant també els "sis mesos perduts en època de greu crisi, per acabar presentant un document en la línia del preacord de l'anterior Govern". "Ja s'han perdut diners i llocs de treball, no entenem com s'ha pogut ser tan irresponsable", va indicar. També va ressaltar que "no és una manera seriosa de començar a negociar donar-ho a conèixer públicament abans de presentar-ho a Ryanair".

Respecte a l'anunci que l'Ajuntament de Girona col·laborarà econòmicament en l'acord, Bosch va posicionar-s'hi en contra, perquè "no és el millor moment econòmic i, a més, les corporacions locals ja hi participen amb els diners que aporta la Diputació". "En tot cas: per què l'Ajuntament de Girona sí i els altres no?", es va preguntar.

No només els altres no. Tampoc no hi participaran els empresaris turístics. El mateix Antoni Escudero, president de la Federació d'Hostaleria, agraïa ahir "a la Generalitat que aquesta vegada no hagin insistit a demanar diners al món empresarial".

ERC, per boca de la diputada Carme Capdevila, indicava que l'intent d'acord del Govern "arriba tard, ja que és el mateix que establia el preacord, i ara, la companyia es troba en una situació de més força per negociar".

CCOO i UGT, per la seva banda, celebren així mateix l'acord-encara no és tal-, però critiquen que "el problema "ha estat provocat, en bona mesura, pel plantejament de la Generalitat a la negociació".

Carles Puigdemont, futur alcalde de Girona, va defensar la participació de l'Ajuntament en el finançament de l'acord i va apostar per la diversificació per no dependre en exclusiva de Ryanair.