L'Ajuntament de Castelló d'Empúries donarà suport i assessorament jurídic als veïns d'Empuriabrava per intentar evitar l'"apropiació" dels amarradors que amb l'atermenament (delimitació de l'espai de domini públic) passaran de ser una propietat a una concessió. L'Ajuntament està estudiant alguna solució per resoldre-ho, però admet que és molt difícil i que ha d'acabar amb una modificació de la llei de Costes.

Des del 2008 s'intenta reduir al mínim l'impacte de l'atermenament sobre les propietats dels més de quatre mil veïns afectats. Fins ara, la principal via per aturar-ho ha estat la política, mitjançant la negociació.

L'anterior govern va aconse?guir que s'acceptés una proposta que van plantejar els veïns d'establir la franja de servitud (sis metres des dels canals) cap als carrers, evitant l'afectació inicial que se situava sobre els habitatges. La franja sobre les vivendes implicava que quedessin subjectes a l'Estat, a qui s'havia de demanar permís per a qualsevol actuació.

El que no s'ha aconseguit resoldre és el tema dels amarradors, ja que, tot i que els propietaris disposen d'escriptura de compravenda, passaran a ser de titularitat estatal. Segons va informar el director general de Costes, Pedro Antonio Rios, en una visita el 9 de juny, els més de 4.000 amarradors passaran a ser una concessió de 30 anys prorrogable per 30 més.

L'actual alcalde de Castelló, Xavier Sanllehí (CiU), considera que s'ha fet un avanç retirant l'afectació als habitatges, però creu que s'ha de veure com trobar una solució per evitar que els veïns perdin els amarradors. Per a Sanllehí, es tracta d'una "apropiació, perquè l'expropiació encara es paga" d'unes propietats que en el seu moment es van escripturar legalment. Des del consistori s'intentarà buscar una solució, però creuen que la definitiva és modificar la llei de Costes en relació a les marines.

La problemàtica de Castelló és la mateixa a Roses, on també s'ha fet l'atermenament als canals navegables de Santa Margarida.