El Tribunal Suprem ha donat la raó parcialment a un motorista i li ha reconegut el seu dret a ser indemnitzat amb 320.000 euros per la Generalitat perquè la barrera de seguretat amb la qual va impactar després de caure, quan circulava a més velocitat de la recomanada, va agreujar les seves lesions.

L'accident va passar el 29 d'abril del 2000, quan el motorista Juan Miguel Pizarro va sortir a fer una volta per la sinuosa carretera GI-862, que va de Tossa de Mar a Blanes i, en traçar un revolt va perdre el control de la seva moto, quan anava a una velocitat inadequada -el límit era de 40 per hora-, segons l'atestat dels Mossos d'Esquadra. El motorista va impactar amb la barra de subjecció d'una barrera de seguretat, cosa que li va provocar lesions a l'esquena que l'han postrat en una cadira de rodes.

Amb aquesta sentència, la secció quarta del Suprem crea jurisprudència, segons que va explicar Sebastián Martínez, l'advocat del demandant, ja que la sentència es fonamenta en una altra sentència de la secció sisena del Suprem que el 2009 va concloure que hi ha un nexe causal entre el funcionament del servei públic -en no substituir aquestes tanques- i el dany causat. El motorista accidentat, Juan Miguel Pizarro, envoltat ahir pels motoristes professionals Nani Roma, Isidre Esteve, Xevi Puigdemont i Miki Arpa, va destacar que aquesta sentència ha d'animar ara els motoristes a denunciar l'Administració quan pateixin lesions pels antics guarda-rails.

Una circular del Ministeri de Foment de 1995 recomanava la substitució d'aquestes barreres

de seguretat en cas de reposició, actualització o conservació de la via, mentre que el 2001 va entrar en vigor una nova normativa que prohibeix instal·lar més baranes d'un només rail, que han suscitat queixes unànimes dels motoristes per l'efecte tallant de les seves barres de subjecció.

La sentència del Suprem a l'hora de fixar la indemnització, rebaixa a la meitat la xifra sol·licitada, de 638.814 euros, ja que considera que només ha de percebre el 50% d'allò reclamat perquè anava a més velocitat de la permesa en patir l'accident, que es va produir sense la intervenció de cap altre vehicle i en una carretera en bon estat i ben senyalitzada. Els pilots Nani Roma i Isidre Esteve, que acumulen diversos Dakar en la seva dilatada trajectòria, van denunciar que encara es construeixen carreteres usant baranes d'un sol rail, sota l'excusa de les limitacions pressupostàries, i van demanar més respecte per a la seguretat dels motoristes.

1 milió a l'any en faldons

El Govern per la seva banda, ahir va assegurar que inverteix un milió d'euros anuals a col·locar faldons de seguretat a les barreres de les carreteres per evitar accidents més greus en cas que els motoristes impactin contra les tanques. El programa de seguretat, que es va iniciar el 2007, ha suposat la instal·lació de 65 quilòmetres de faldons de seguretat però concentrant-se en zones més perilloses.