Era una notícia llargament esperada, però no per això menys aplaudida. El nou servei de trens de Rodalies, que començarà a funcionar a partir de l'any que ve i que unirà Blanes, Figueres i Portbou sense que s'hagi de fer transbord a Maçanet, ha estat molt ben rebut pels tres municipis, que veuen com els obre noves expectatives, especialment en l'àmbit turístic.

L'alcalde de Blanes, Josep Marigó (PSC), considera que aquest era un "deute històric" que Girona tenia amb el sud de la demarcació, i per tant afirma que és "una notícia molt benvinguda". Per una banda, Marigó creu que beneficiarà els usuaris blanencs, ja que per exemple podran anar directament a la Universitat, però també remarca que es podran connectar amb l'estació del tren d'alta velocitat (TAV) i l'aeroport de Girona, la qual cosa els obrirà les portes de la mobilitat: "Aquestes infraestructures tan potents estaran a disposició no només de Blanes, sinó també de Lloret, Tossa i tot el Maresme nord", va assenyalar, tot considerant que serà "una gran oportunitat" des dels punts de vista social i econòmic.

Des de Figueres, Santi Vila (CiU) veu aquest nou servei suposarà un "revulsiu" tant per a la ciutat com per al conjunt de l'Alt Empordà. Vila valora com una "notícia excel·lent" aquesta proposta de la Generalitat, ja que permetrà la connexió de Figueres amb Blanes amb un tren cada hora. "És una aposta que representa un punt d'inflexió en les polítiques que en la última dècada havien posat en risc el servei i les seves potencialitats", assenyala. D'aquesta manera, el batlle figuerenc creu que es tracta d'una "gran oportunitat" per a la projecció turística de Figueres i creu que també beneficiarà tota la Costa Brava nord. Ara, assenyala, serà el moment de planificar les inversios per a millorar el manteniment de la línia, així com les prestacions de les estacions.

Però Vila no només mira cap al sud, sinó també cap al nord, i considera que aquest nou servei "confirma l'aposta pel tren convencional entre Figueres i Portbou i esvaeix els dubtes apareguts sobre aquesta línia des de la posada en funcionament del TAV".

"No volem quedar aïllats"

I qui també està molt satisfet pel mateix motiu és, òbviament, l'alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas (CiU). Segons recorda, aquest nou sevei culminarà unes reivindicacions que vénen de temps enrera: "No volem quedar aïllats, i hem fet tot el possible amb les conselleries corresponents per tal de poder mantenir tant les mercaderies com el transport de viatgers", assenyala Salas. El batlle, de fet, creu que el més positiu de tot plegat és que la Generalitat hagi considerat aquesta línia com quelcom vital, encara que hi hagi la d'alta velocitat que va per un altre recorregut. "Portem molts anys per no perdre el que tenim", recorda. I és que ara tindran garantit el manteniment dels trens de viatgers, però més endavant també lluiten per a poder mantenir les mercaderies; una reivindicació que, segons Salas, sembla que "va per bon camí".

Pel que fa als beneficis que suposaran poder disposar, cada dues hores, d'un tren entre Figueres i Portbou, Salas assegura que, de cara a l'estiu, permetrà que més gent de Figueres decideixi anar a la platja de Portbou, ja que l'estació està a molt poca distància de la platja. "Ara la gent de Figueres va a Llançà, Roses o l'Escala, i esperem que quan entri en funcionament el nou tren alguns d'ells ara vulguin venir els caps de setmana o de vacances a Portbou", assenyala Salas. La única cosa que pot lamentar, assegura, és que no es posi ja en marxa durant aquest any.