El Grup d'Investigació en Organització de Centres (GROC), format per una trentena de professors i liderat per Joan Teixidó, va fer públic ahir un informe sobre la supressió generalitzada de la sisena hora als col·legis públics catalans. En aquest estudi s'ha arribat a la conclusió que la mesura que ha impulsat la Conselleria d'Ensenyament que lidera Irene Rigau gira al voltant d'un argument "parcial i molt feble".

A l'informe "La supressió de la sisena hora: decisió precipitada o necessària?", publicat després d'un altre estudi encarregat per la Conselleria que avala la supressió de la mesura, el grup critica que les justificacions de la consellera Rigau -parlant de l'escassa millora de l'aprenentatge dels alumnes amb una hora lectiva més- "són només impressions que no poden generalitzar-se perquè no es basen en una anàlisi científica".

Així, el grup vol posar en evidència que el temps d'estada a l'escola només és un dels molts factors que intervenen en l'aprenentatge dels alumnes. D'aquesta manera, el fet d'estar una hora més a l'escola no pot avaluar-se aïlladament com a factor de coneixement -així com tampoc més hores garanteixen una millora en els resultats-, i alhora tampoc és possible saber què haurien après els alumnes si només haguessin estat cinc hores al centre.

Tot i que l'informe encarregat prèviament per la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya defensa que els col-legis on no es va implantar la sisena hora tenen millors resultats, l'estudi llançat pel grup assegura que es tracta aquests casos només impliquen pocs col·legis, i amb unes característiques molt singulars, fet pel qual no els consideren representatius de la situació educativa global.

Una "espiral de confusió"

Una altra de les denúncies que es plantegen en aquest informe és l'"espiral de confusió" en la qual, segons els seus autors, la Conselleria d'Ensenyament "ha fet entrar una gran majoria de famílies i escoles", ja que "no s'han exposat de forma clara els motius pels quals s'ha suprimit la mesura".

El GROC també deixa clar que lamenta que mentre que el president de la Generalitat Artur Mas, "ha estat valent per explicar la necessitat de retallar els pressupostos de la Generalitat", la consellera Irene Rigau "ha sostingut que la mesura no obeïa a raons econòmiques", intentant d'aquesta manera "suavitzar" l'impacte negatiu de la supressió amb la introducció de variables que "han fet encara més complex el tema, ja que en la majoria de col·legis públics s'elimina, en alguns es manté i a les concertades també".

És per aquesta raó que l'informe del grup d'investigació acusa la Conselleria d'Ensenyament d'haver creat una "sensació d'improvisació i desconcert" dins l'entorn educatiu, i ha provocat "una desmotivació entre els professors i ha transmès una imatge social de manca de rumb."

Amb tots això, el col·lectiu de professors augurat que aquesta supressió,"realitzada d'una manera molt precipitada, comportarà una sèrie d'efectes col·laterals", i defensa que l'eliminació d'aquesta hora extra a les escoles hauria d'ajornar-se fins el curs 2012-2013, per tal de poder revisar-la amb la "calma necessària que requereix".

El GROC, fundat l'any 2004, és un equip d'investigació que es basa en la col·laboració entre universitaris i el sector dels professionals de primària i secundària en exercici, i que centra el seu ?interès, segons afirma, en la millora dels aspectes quotidians del funcionament de les escoles.