El serial d'estiu de l'Aeroport de Girona continua. Des que Ryan?air va revolucionar el galliner dimarts al matí anunciant que reduïa la seva presència a Vilobí, les reaccions s'han encadenat una rere l'altra. Si dimecres al matí les institucions van donar una imatge d'unitat amb el passeig per les instal·lacions del recinte aeroportuari, a la tarda ja van volar els primers trets amb la rèplica de Foment a les paraules del conseller Lluís Recoder. Ahir a la tarda, el foc es va creuar novament entre el Govern central i la Generalitat.

Primer va ser el torn del subdelegat de l'Estat espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets, qui va demanar al Govern que "abandonés la cultura de la queixa" en les seves reclamacions per tenir més pes a l'aeroport, i que treballés per arribar a un acord amb Ryanair. El subdelegat va voler recordar a l'AGi que, sense deixar de banda el debat de la futura gestió, l'aeroport "ja és del territori", perquè hi té "coses a dir", i va instar el Govern, la Diputació i la Cambra de Comerç a "no plorar tant" i a treballar colze a colze amb l'Estat. "Em dol que es vulgui actuar com a territori obviant l'Estat com si tampoc en formés part", va assegurar Francisco-Busquets.

El subdelegat de l'Estat també va demanar que no s'infravaloressin totes les inversions fetes per Foment en els darrers anys a Vilobí d'Onyar, i va instar la Generalitat a lligar un acord amb Ryanair per evitar "donar una bufetada als morros" de l'economia de les terres gironines.

Retrets per una banda, i rèplica contundent per l'altra. En al·lusió a aquestes paraules de Francisco-Busquets, el delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, va afirmar que "si els del PSC deixessin de ser uns escolanets i pensessin més en Catalunya, molts dels problemes que tenim, com Ryanair, l'aeroport, la N-II o fins i tot el finançament podrien estar resolts, o si més no, enfocats d'una forma molt diferent".

Casadesús també es va referir a les paraules de Foment sobre la proposta del comitè de rutes. El delegat va explicar que és una proposta que no interessa, perquè la tasca que faria és la que ja fa l'AGi, i amb l'entrada d'AENA al comitè, AGi perdria capacitat d'influència.

Proposta territorial

Previ a la guerra dialectal, l'AGi va emetre ahir un comunicat on destaca la decisió de crear una comissió tècnica per el·laborar una proposta de gestió territorial de l'aeroport de Girona. En una reunió que es va mantenir el dimarts a la tarda, els representants de l'organisme van valorar com a molt important la decisió de la Comissió Bilateral Estat-Generalitat que preveu obrir una porta a un model de gestió autònoma per Girona. En aquest sentit, el delegat del Govern a terres gironines, Eudald Casadesús, va destacar que "en aquest moment d'ebullició, és molt important el fet que s'hagi obert una porta per definir el model propi". Tot i això, va destacar que el principal problema per al traspàs definitiu de la gestió, descartat la setmana passada per la Comissió Bilateral, és que s'inclou a Vilobí dins d'un paquet d'aeroports molt diferents. "Girona té una característica molt important que l'allunya de Reus i de Sabadell, que és que a més de ser un aeroport receptor, també és emissor". D'altra banda, el delegat va insistir que s'ha de fer pressió política perquè la comissió mixta per a la gestió individualitzada que es va proposar a la Comissió Bilateral no quedi en paraules i acabi sent un fet.

Respostes d'ICV i ERC

L'afer Ryanair ha aixecat molta polseguera des que dimarts ?Mi?chael Cawley anunciés la retallada dels seus serveis a Girona. Des d'ICV-EUiA, el diputat Joan Boada va adreçar al Govern un total d'onze preguntes per conèixer el perquè de com s'han dut a terme les negociacions amb Ryanair, com preveu el Govern la gestió sobre l'economia i l'ocupació afectades per la marxa de Ryanair a les comarques gironines i quin és el model que preveu el Govern per al futur de l'aeroport.

Des d'Esquerra, a Girona, es va lamentar la decisió de Ryanair i es considera injust que uns 1.000 treballadors perdin la feina. "Lamentem que Girona perdi un dels seus grans motors a causa de la ?inefi?càcia en la negociació de l'actual Govern", va afirmar la portaveu Gemma Clarissó.