L'Estat ha aprovat la declaració d'impacte ambiental de la línia de molt alta tensió (MAT) entre Bescanó (Gironès) i Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà). Aquest tram de la línia de 400 kV tindrà 43,2 quilòmetres i serà aeri. La declaració suposa la confirmació definitiva que l'Estat ha desestimat la proposta del Consell d'iniciatives locals per al medi ambient (Cilma) de les comarques de Girona perquè aquest tram se soterrés, a diferència del que passarà amb la interconnexió amb França.

La línia creua un total de 38 termes municipals compresos entre les comarques del Gironès, Pla de l'Estany, Alt i Baix Empordà. Un cop aprovat aquest tràmit, el projecte passarà a mans del Ministeri d'Indústria i es podran engegar els tràmits per aixecar les torres sobre terreny.

L'origen de la línia

El nou tram de la MAT que ha superat l'avaluació ambiental surt des de la subestació elèctrica de Bescanó. Precisament, Red Eléctrica va posar en funcionament el parc de 400 kV d'aquesta subestació aquesta setmana, la primera d'aquestes característiques que es posa en marxa a les comarques gironines. A partir d'aquí, la línia travessa 38 termes municipals compresos entre les comarques del Gironès, Pla de l'Estany, Alt i Baix Empordà, fins arribar al cor de l'Alt Empordà, a Santa Llogaia d'Àlguema.

Seran 43,2 quilòmetres al llarg dels quals les torres de la línia de molt alta tensió creuaran rius com el Ter, el Fluvià, la Muga i també la riera del Llémena. Es tracta de l'últim tram en el qual la línia serà aèria abans que es comenci a soterrar per creuar la frontera francesa, tal com va proposar el mediador europeu, Mario Monti.

La interconnexió de la línia de 400 kV a través dels Pirineus entrarà en servei l'any 2014, segons les previsions que fan tant l'estat espanyol com el francès. La MAT arribarà soterrada fins a la frontera des de Santa Llogaia d'Àlguema i creuarà els Pirineus per un túnel que discorrerà en paral·lel al del tren d'alta velocitat (TAV). La posada en servei del tram transfronterer de la línia de 400 kV va a càrrec de la societat Inelfe, integrada per Red Eléctrica i la francesa RTE. Es preveu que les obres sobre terreny comencin a finals del 2011.

Pel que fa a la subestació elèctrica de 400 quilovolts (kV) a Bescanó, Red Eléctrica la va posar en marxa dilluns. Aquest és el primer parc elèctric d'aquestes característiques que entra en servei a les comarques gironines. De forma paral·lela, també es van posar en marxa les línies de 400 kV del tram que va de Vic a Bescanó i el de Sentmenat també fins a Bescanó, així com la connexió del parc de 132 quilovolts de la subestació de Bescanó, propietat d'Endesa.

Responsables de la companyia elèctrica van assegurar que, amb la posada en funcionament de la instal·lació de Bescanó, es "garanteix el subministrament de la ciutat de Girona i la Costa Brava" amb els "mateixos nivells de qualitat" que a la resta de l'Estat.

Millorar el subministrament

Ara, les subestacions elèctriques de Sant Julià i Santa Llogaia tenen llum verda pel que fa a l'avaluació ambiental. A més de la línia, l'Estat també ha donat llum verda a l'avaluació ambiental de les dues subestacions que permetran transportar la MAT a través de les comarques gironines, segons un document publicat ahir al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE).

L'empresa que executa les obres, Red Eléctrica, i l'Estat sostenen que els 400 kV són necessaris per a un millor abastament elèctric a les comarques gironines, i també per alimentar d'energia el TAV. Es tracta de la subestació de Sant Julià de Ramis, des d'on els 400 kV entroncaran amb la línia de 220 kV entre Bescanó i Juià, i la de Santa Llogaia d'Àlguema, des d'on sortirà una línia per nodrir d'energia la línia del tren d'alta velocitat. A partir de Sant Julià de Ramis i fins a Santa Llogaia, la MAT segueix el corredor d'infraestructures que formen l'autopista AP-7, la carretera N-II i el TAV.

En alguns punts (en concret set) la línia de Molt Alta Tensió canvia lleugerament el seu recorregut inicial per evitar passar per sobre de cases habitades. La construcció de les torres de 400 kV també permetrà compactar algunes línies ja existents en alguns trams, com la línia de 220 entre Bescanó i Juià, i la línia de 132 entre Juià i Figueres.