Els Mossos d'Esquadra han denunciat aquest estiu 19 taxistes que treballaven sense llicència. Es tracta de persones que, amb cotxes llogats o propis, ofereixen els seus serveis als turistes a unes tarifes més baixes de les que hi ha estipulades legalment. Fins ara ja s'han portat a terme 436 inspeccions i s'han aixecat 64 denúncies per altres irregularitats, com per exemple no tenir assegurança o treballar fora de l'àmbit permès. Malgrat tot, el sector demana més inspeccions per acabar amb aquests taxis il·legals. Només a l'aeroport de Girona, els representants del sector asseguren que el nombre de taxis pirata dobla els taxistes que operen amb llicència. A més, la crisi i la davallada de viatgers, han provocat que al llarg d'aquest estiu no s'hagin activat cap de les 16 llicències temporals que hi ha disponibles.

El president del gremi de taxistes, Josep Carreras, diu que amb la davallada de vols que està aplicant Ryanair a les instal·lacions de l'aeroport de Girona i amb la situació de crisi, la facturació ha baixat un 60%. També denuncien que tenen apuntades les matrícules de fins a uns 40 vehicles que fan de taxi il·legalment. Per tant, són el doble de les llicències de taxi que hi ha autoritzades per poder treballar durant tot l'any a l'aeroport. "Molts es posen tranquil·lament a la vista de tothom i amb rètols, perquè saben que habitualment no hi ha controls i, a més, d'altres es posen a dins de l'aparcament per recollir la gent quan surt" denuncia Carreras que demana que els Mossos d'Esquadra incrementin la presència per aïllar els conductors pirates.

Inspeccions a l'aeroport

Precisament, ahir al matí, es va fer un control a la part posterior d'un dels aparcaments de l'aeroport de Girona. Al llarg del control es van inspeccionar un total de 47 vehicles però els Mossos no van aconseguir enxampar cap taxista pirata. "Moltes vegades s'avisen entre ells o si veuen policia surten sense recollir a ningú, perquè així ja no se'ls pot acusar de res" lamenta Josep Carreras, el president dels taxistes de l'aeroport de Girona. Carreras explica que aquests taxistes il·legals ofereixen preus més baixos als turistes i, d'aquesta manera, els treuen els clients "de manera descarada". A més, el president assegura que aquests taxistes sense llicència cobren els preus per persona i no es basen, així, en les tarifes que hi ha estipulades per llei i que es mesuren amb els taxímetres. "Tot això ens està fent molt de mal" segons Carreras.

Més de 430 inspeccions

Des de principis d'estiu, els Mossos d'Esquadra conjuntament amb inspectors de Transports, han fet més de 430 inspeccions als taxis de les poblacions turístiques i dels aeroports catalans. La voluntat de les inspeccions és poder detectar irregularitats -si el taxi té llicència o assegurança, si treballa dins l'àmbit establert o si disposa d'un contracte per anar a recollir certs passatgers-. Tot plegat, amb l'objectiu de garantir que els taxistes autoritzats no tinguin una competència deslleial i també per vetllar la seguretat dels viatgers.

"No podem quantificar exactament els taxistes il·legals que hi ha perquè van canviant. Aquest és un fenomen contra el qual ens queda una única solució, que és fer molta inspecció", ha reconegut el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font. En una entrevista a l'ACN, Font ha defensat el taxi ja que forma part de la indústria turística catalana i que, més en els temps de crisi, "s'ha de defensar".

Per la seva banda, el cap del Servei de Ports i Transport de Girona, Albert Carenys, ha explicat que si enxampen un taxista que no té llicència immobilitzen el vehicle i demanen, en el cas que hi hagi passatgers, que baixin del cotxe i cerquin els serveis d'un taxi legal a la terminal de l'aeroport. La normativa preveu sancions, per aquest tipus d'irregularitat, que oscil·len entre els 1.000 i els 2.000 euros. A més, durant els controls, també s'aprofita per fer la prova d'alcoholèmia als conductors. Segons Carenys, la irregularitat més comuna és la de persones que ofereixen el servei de transport sense tenir una autorització.