Les institucions territorials representades a l'Associació per a la promoció i el desenvolupament de les comarques gironines, l'AGi, demanaran formalment a l'Estat que aprovi, a través d'un acord del Consell de Ministres, la creació d'una societat filial d'Aena per a l'Aeroport de Girona. Aquesta figura permetria una gestió més autònoma de l'aeroport i donaria potestat al consell d'administració per rebaixar les taxes fins a un 30%. Per això les institucions territorials demanen tenir representació majoritària en aquest consell. Segons van exposar ahir la Cambra de Comerç, la Diputació i la Generalitat, aquesta figura és «legal» perquè l'Estat la va posar sobre la taula en la reunió bilateral del juliol. Per això veuen «prou marge de temps» fins a les eleccions generals per poder crear la filial.

Segons va destacar el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, va ser «el propi Estat qui va obrir la porta» a un model de gestió autònoma i individualitzada per a Girona. Per això ara entenen que, un cop feta formalment la proposta, hauria de prosperar. A efectes pràctics, que les institucions passin a formar part del consell d'administració d'aquesta societat filial, pot traduir-se en un pes i una influència més grans sobre les decisions estratègiques i econòmiques de l'aeroport. De moment, el paper del territori s'ha limitat a l'AGi, que ha concentrat la tasca de buscar noves companyies i subvencionar-les perquè volin des de Girona. «Ara es tracta d'alguna cosa més, podríem complementar la feina de subvenció amb la de decisió», va dir Font. A més, la potestat de rebaixar taxes suposaria posar remei a un dels problemes que té l'Aeroport de Girona per atraure i retenir companyies, especialment de baix cost com Ryanair, que opten per anar a aeroports principals, com el del Prat, ja que tenen unes taxes similars a les de Girona.

Ara bé, el fet d'impulsar aquest òrgan gestor no significa tancar la porta al traspàs de l'aeroport a la Generalitat. Aquesta idea la van expressar amb claredat tots els integrants de l'AGi que entenen, però, que la creació de la societat filial és una opció «que es pot aconse­guir a més curt termini». «Aquesta no és la proposta que tots duem al cor però és la més fàcil perquè no s'ha de canviar cap llei», va afirmar Jaume Torramadé, president de la Diputació de Girona.

Wizz Air uneix Girona i Kíev

La proposta de creació d'una societat filial s'ha donat a conèixer durant la presentació de la companyia de baix cost hongaresa Wizz Air que des d'aquest setembre uneix Girona amb la capital d'Ucraïna, Kíev, amb tres freqüències setmanals. De moment, ja té més de 7.000 reserves i l´expectativa de la companyia és tenir ocupacions superiors al 80%. Wizz Air és la companyia de baix cost més important de l'Europa de l'Est –l'any passat va transportar 10,6 milions de passatgers– i no descarta obrir noves rutes a Girona. El que sí va descartar el director general a Ucraïna, Sergey Dementiev, és establir base operativa a l'aeroport gironí. El vol estarà operatiu tot l'any i a canvi de volar des de ­Girona, la companyia rep de les institucions 80.000 euros anuals. De moment s'ha signat un ­compromís de tres anys amb ­l'opció de prorrogar-lo dos anys més.