La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, està estudiant obrir les zones d'escolarització per aconseguir un repartiment més equilibrat de la població immigrada als centres escolars dels barris on hi ha un alt percentatge de població estrangera. L'objectiu del departament és evitar que hi hagi districtes on convisquin escoles amb un alt percentatge d'immigració a les aules, que superin el terç que Rigau creu que seria òptim, i d'altres que en tinguin molt menys. Aquesta proposta s'inclouria al nou decret d'admissió d'alumnes que la conselleria està preparant i que espera tenir enllestit en el termini d'un any i mig. "És un objectiu de legislatura", va afirmar Rigau.

La consellera d'Ensenyament es va tornar a mostrar "partidària" d'obrir les zones educatives per evitar que els immigrants es concentrin en determinats centres de barris on la població estrangera representa un alt percentatge del total i, fins i tot, supera l'autòctona i, en canvi, n'hi hagi d'altres on la seva presència sigui molt minsa. En definitiva, es busca equilibrar. La consellera va afegir, però, que és un tema "delicat" que requereix "un debat molt profund". "Hem de procurar que en un mateix districte no hi hagi escoles molt carregades i d'altres que no, hem de buscar aquest percentatge que no desnaturalitzi el grup", va asseverar.

Mesures alternatives

La consellera va reiterar que seria òptim que la població estrangera no superés un terç del total d'alumnes d'una aula. Però va reconèixer que hi ha barris on això no és possible perquè la pròpia realitat de la zona és que els immigrants són la majoria del veïnat. En aquests casos és on ha considerat que caldria obrir les zones d'escolarització. Alhora, va comentar, que en aquells llocs on no sigui possible respectar els percentatges s'han d'estudiar "actuacions" que permetin que els immigrants puguin adquirir les competències bàsiques de la llengua. "Perquè no hi ha millor manera de parlar el català que estar amb gent que parla català, va declarar.