La Comissió Nacional de la Competència va publicar dijous un informe que assenyala al detall quants diners públics acaben en mans de les companyies aèries a causa dels ajuts a les aerolínies, sovint en conceptes tan eteris com "promoció turística", com en el cas de Girona i Ryanair. El resultat és clar: entre els aeroports de Girona, Reus i Lleida més de 17 milions d'euros de diner públic han anat a parar a companyies aèries privades, sobretot a Ryanair. Ara bé, com en tots els estudis, si un s'endinsa en les xifres descobreix notables diferències: observant la mitjana de diners destinats gastats per passatger transportat, s'arriba a la conclusió que Girona és força més barat, ja que ha rebut dels fons públics 0,151 euros per passatger entre 2007 i 2011. Per contra, en el mateix període l'aeroport de Reus ha rebut 1,535 euros per passatger (10 vegades més que girona), i Lleida 7,064. En total, les aerolínies han rebut a l'aeroport de Girona com a conseqüència d''acords de promoció comercial amb ens públics (autonòmics, provincials o locals) 4.197.556 euros segons la CNC, una xifra molt inferior als 9,75 milions que han rebut a Reus i superior als 3,36 milions que han rebut a Lleida, però aquest aeroport va començar a funcionar fa un parell d'anys.

En aquest sentit, si es du a terme la mitjana de fons públic per passatger, dóna com a resultat que cada viatger arribat a Catalunya ha costat (en subvencions a aerolínies) 0,080 euros. Una xifra força inferior a la que es dóna en altres comunitats. Només Balears, Canàries i Madrid presenten un ràtio més petit que el català.

Sigui com sigui, la CNC es mostra molt crítica amb el sistema de subvencions encobertes a les aerolínies, perquè al seu entendre desvirtua el concepte de lliure competència.

247,2 milions a tot l'Estat

Els 17,3 milions d'euros aportats per catalunya en ajudes a aerolínies en els últims quatre anys en concepte de promoció turística i comercial, formen part d'una xifra que en el conjunt d'Espanya arriba els 247,2 milions.

Catalunya ocupa la cinquena posició en despesa, per darrere de Castella i Lleó (84,2 milions), Aragó (34,05), Galícia (22,6) i Cantàbria (20,6).

En el conjunt d'Espanya i quant als fons públics rebuts per cada aerolínia, Air Nostrum és la principal receptora, seguida de Ryanair, Lagunair -a una distància considerable-, Vueling i Spanair.

Per a l'elaboració d'aquest estudi s'han pres com a base les dades que els diferents gestors espanyols d'ajudes públiques remeten a la Comissió Europea en compliment de les obligacions derivades de la normativa comunitària, així com la informació continguda al marcador d'ajudes d'Estat de la Comissió Europea publicat a la tardor1 de 2010.

Continuaran subvencionant

El director general de Transport i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, va respondre ahir a les crítiques de la CNC que el Govern continuarà subvencionant aerolínies i rutes en els seus aeroports amb l'objectiu de "promocionar Catalunya a tot el món".

"Tenim tot el dret a promoure que la gent de tot arreu ens vingui a visitar i puguem augmentar les possibilitats de negoci de la primera indústria del país, que és el turisme", va assenyalar Font durant una visita a les obres d'ampliació de l'aeroport de Lleida-Alguaire. "Ho fem i ho seguirem fent", va subratllar.

Així mateix va descartar que les instal·lacions aeroportuàries de Lleida, Girona i Reus puguin acabar perdent tots els seus vols i convertir-se així en "aeroports fantasma", tal com ha passat amb el de Ciudad Real, que suspendrà la seva activitat de forma temporal a final d'aquest mes. "Cap d'ells es quedarà sense vols", va subratllar Ricard Font.

Font va explicar que en el cas de Lleida la Generalitat ha aconseguit que operadors britànics i russos traslladin aquest hivern a milers d'esquiadors al Pirineu a través d'aquest aeroport.

A Reus i Girona, va afegir, el Govern també descarta que es produeixi una fuga d'aerolínies que deixi els aeroports inactius.

Les institucions tarragonines ja estan treballant per atreure a noves companyies l'estiu que ve, mentre que a Girona s'ha garantit que Ryanair segueixi volant aquest hivern. Una garantia, no va afegir Ricard font, que existeix perquè mai ha estat posada en qüestió -de moment- per Ryanair. "Esperem arribar a acords perquè l'estiu que ve segueixi havent molts vols en els aeroports catalans", va remarcar.