La bústia de queixes per afectats de les retallades del Trueta va camí dels cinc mesos de funcionament. Des de la seva obertura, a finals de maig, aquest punt d'atenció alternatiu creat per tres sindicats de la junta de personal, ha anat recollint i registrant les queixes que han deixat un total de 167 usuaris de l'hospital i de tota la regió sanitària de Girona. Si bé en la majoria de casos les demandes provenen de retards en intervencions d'operacions no urgents, els treballadors sanitaris s'estan trobant amb testimonis que van més enllà i traspassen les "línies vermelles" que va fixar el departament de Salut.

A una pacient gironina d'uns 40 anys li van detectar abans de l'estiu un tumor localitzat en un pulmó. El TAC que li van realitzar els especialistes va concloure que requeria operació. Tanmateix, aquesta no es va practicar immediatament, sinó que es va retardar més de dos mesos, de manera que quan li van fer la segona prova van descobrir que el tumor havia fet metàstasi, és a dir, se li havia escampat per altres parts del cos i no es podia operar.

Els familiars van tramitar la queixa perquè consideren que l'empitjorament de la pacient es deu a no haver-la intervingut a temps. També els propis empleats sanitaris se'n fan creus de com no es va operar a temps un tumor al pulmó, i més tenint en compte l'edat de l'afectada. "Amb una persona relativament jove, les cèl·lules es reprodueixen amb molta més velocitat, i això fa que aquest tipus d'intervenció s'hagin de fer quan es detecten", remarca una treballadora de l'hospital.

De moment l'afectada ha hagut de ser reingressada, a l'espera d'una millora del seu estat. No obstant, la queixa reflecteix el futur incert d'aquesta persona i lamenta el fet que sigui una persona encara jove. Aquesta és una de les reclamacions més greus, però no l'única que ha recollit el punt d'atenció en aquest temps.

Un pacient de Lloret denuncia que li van detectar una lesió a la màcula i retina de l'ull dret, i que el van posar en llista d'espera per una intervenció. La intervenció va haver d'esperar sis mesos, data en la qual (segons el pacient), ja era tard per a l'operació i no va ser efectiva, fet que li va provocar una pèrdua signficativa de visió.

Poc temps després va tenir la mateixa lesió a l'ull esquerre. Segons el seu testimoni, a urgències el metge li va dir que no es podia fer res, i va decidir anar a la clínica privada Teknon. Allà van tardar tres hores i mitja en fer-li una intervenció "que a la pública va tardar sis mesos".

Per tot això, aquest afectat de Lloret lamenta la demora de temps que li ha ocasionat "una pèrdua de visió pràcticament total de l'ull dret i una despesa econòmica important perquè a l'ull esquerre no passés el mateix". En aquest sentit, la queixa reflecteix que la pèrdua de visió de l'ull que es va haver d'operar a la privada no ha estat ni molt menys comparable amb la que ha patit a l'altre ull.

Una carta per queixa

Els tres sindicats que es fan càrrec de la bústia alternativa (CCOO, Catac i SAE) remarquen que la finalitat de recollir aquestes queixes és la de fer veure al departament de Salut que les retallades que està aplicant sí que afecten la qualitat assistencial dels pacients. Un cop fetes les reclamacions es traslladen a l'hospital, que les registra. En aquest sentit, durant aquest temps el Trueta ha anat donant resposta a les queixes recollides per la oficina una per una, justificant o donant explicacions per escrit als afectats sobre el tema en qüestió.

Els treballadors valoren aquest gest, però remarquen que seguiran recollint queixes de forma indefinida. No obstant això, després de cinc mesos amb una oficina operativa diàriament, els organitzadors s'han vist obligats a reduir-la només a tres dies, dilluns, dimecres i divendres.

Una de les últimes queixes que ha entrat tracta sobre un pacient amb una hèrnia discal, que es va sotmetre a tots els tractaments possibles abans d'operar-se. L'afectat es queixava d'un dolor intens, i va posar de manifest que quan s'havia d'operar-li van comunicar que no se l'intervindria fins al cap de dos anys, com a mínim. El pacient, d'uns 30 a 40 anys critica al registre que ha d'aguantar amb forts dolors, sense possibilitat d'operar-se.

Els organitzadors de la taula alternativa asseguren que les retallades han accentuat aquests casos, i posen de manifest que el tancament de quiròfans és la principal causa que genera aquestes queixes. Treballadors de l'hospital asseguren que els quiròfans que estan oberts atenen pacients oncològics però que a vegades estan desbordats.

Amb tot, el balanç més recent que han fet a partir de les reclamacions conclou que la majoria de queixes (el 52%, concretament) són per retards en intervencions. Un 39% respon a retards en visites mèdiques, mentre que un 9% és per retards a l'hora de fer proves mèdiques.