Experts en educació van assenyalar ahir a Girona algunes de les claus necessàries per millorar l'èxit educatiu de l'alumnat d'origen immigrat: canviar actituds d'exclusió i indiferència que es produeixen en els centres educatius, modificar la relació del professorat amb l'alumnat (i entre els estudiants) i determinades creences ancorades en el subconscient de les persones que exerceixen la docència, a més de revisar els recursos educatius teòricament pensats per afavorir la integració dels estudiants nouvinguts.

Aquestes idees van dominar el discurs dels participants en la presentació del llibre Diversitat cultural i exclusió escolar. Dinàmiques educatives, relacions interpersonals i actituds del professorat, escrit pel banyolí Pere Gratacós, professor i tutor de l'aula d'acollida de l'institut Pere Alsius de Banyoles, i Pilar Ugidos, mestra i directora de l'escola Miquel Bleach de Barcelona.

La presentació de l'últim volum de la col·lecció "Conciutadania Intercultural", de la Fundació Jaume Bofill, va prendre forma de debat sobre com millorar l'èxit educatiu de l'alumnat d'origen immigrat, en el qual van participar el coordinador dels estudis de Pedagogia de la Universitat de Girona, Carles Serra, i el de Programes de Càritas Diocesana de Girona, l'educador social Caye Gómez. L'objectiu d'aquesta col·lecció és oferir recursos i materials reflexius i d'aplicació a l'aula per a gestionar la diversitat sociocultural; la seva editora i la Fundació Servei Gironí de Pedagogia Social van organitzar l'acte, escenificant així una altra de les seves múltiples col·laboracions per "dinamitzar la reflexió en l'àmbit educatiu" -tal com va explicar el vicepresident de SER.GI, Albert Quintana.

El debat es va plantejar a partir de la premisa que, tot i els esforços realitzats els últims anys en l'acollida d'alumnat nouvingut i l'atenció a la diversitat cultural, els resultats educatius dels estudiants d'origen immigrat continuen essent majoritàriament baixos.

Una pau social enganyosa

El banyolí Pep Gratacós va aclarir que el llibre no tracta del racisme als centres educatius, sinó que es fixa en una "pau social" que amaga una mala convivència cultural, "actituds d'exclusió que passen desapercebudes" contra les quals a vegades és difícil lluitar i que -segons va advertir- poden tenir les mateixes conseqüències que el racisme. A això, el banyolí hi va afegir la necessitat d'actuar davant la "perversió" de recursos compensatoris que, en realitat, generen l'exclusió contra la qual haurien de lluitar si complissin els objectius per als quals es van crear. Per capgirar la situació actual, en el llibre escrit conjuntament amb Pilar Ugidos es proposa "intentar que els joves nouvinguts sentin que l'escola és el millor lloc on han pogut anar, que s'hi sentin inclosos" i, també, "reflexionar sobre les actituds del professorat".

Sense obviar la incidència de les estructures socials, polítiques i econòmiques, Ugidos va remarcar la "transcendència dels factors interpersonals, relacionals" en la consecució de l'èxit escolar de "tot l'alumnat", però sobretot de l'immigrat, i dels aspectes no verbals de la comunicació que es produeix a l'aula; a més d'afirmar que sempre és possible canviar aquells aspectes subjectius que condicionen l'actitud d'alguns docents.