La Generalitat de Catalunya està aplicant mesures per suprimir o reordenar aquelles línies de transport públiques que considera "infraulitizades". Així ho va anunciar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, en la sessió de control al Govern del Ple del Parlament d'ahir. La intenció és intervenir en aquells serveis que tinguin menys de cinc passatgers de mitjana o que suposin un cost superior als 15 euros per viatger per a la Generalitat. A Girona, durant aquest 2011 s'han revisat un total de deu de les línies menys usades, dues de les quals seran suprimides.

Amb la intenció d'evitar que "es passegin autocars buits", la Conselleria de Territori i Sostenibilitat està treballant per millorar la rendibilitat econòmica del transport públic. A les comarques gironines, la supressió del servei afectarà tan sols dues línies. Concretament, són la Vilamarí-Ollers-Vilademí, al Pla de l'Estany, i la L201 entre Maçanet i Sils, a la Selva. Ambdues línies tenien uns registres de menys d'un passatger per viatge, amb 0,02 i 0,45 respectivament, fet que suposava un cost per a la Generalitat de 52,68 euros per viatger d'una banda, i de 61,28 de l'altra.

Vuit actuacions més

Les intervencions de la conselleria no consistiran tan sols a eliminar trajectes. Entre les mesures que s'estan treballant hi ha la reducció de freqüències, l'increment de compromís de les empreses en el finançament o l'adapctació de les línies a les necessitats dels usuaris. En aquest sentit s'actuarà a la línia circular de Salt, on de moment s'ha suprimit el servei amb 12 expedicions circulars, però entre el gener i el juny del 2012 hi haurà set noves expedicions adaptades per als estudiants que van a la piscina.

D'altra banda, a les línies de Girona fins a Sant Gregori (3,84 viatgers de mitjana) i el l'autobús de Banyoles (0,84 passatgers per viatge) se suprimirà el finançament d'alguna expedició, i a la que uneix Amer amb Sils es canviarà l'autobús de 55 places per un de 25.

En d'altres, com la de Girona a Roses o la de l'Escala a Girona, no hi haurà canvis però es reduiran els costos per la Generalitat incrementant el compromís en la gestió per part de l'empresa. A la que uneix Vilajuïga amb Figueres, que té dos passatgers i mig per viatge de mitjana es reduïran les freqüències.

En la sessió de control del Govern d'ahir, i en resposta a la pregunta feta pel grup del PSC, Recoder va manifestar la seva voluntat de reformar el sistema de transport públic que depèn de la Generalitat per fer-lo més eficient. Així, el conseller va proposar mantenir només aquells "serveis de transports de passatgers que porten més de cinc passatgers o que el seu cost per passatger sigui inferior a 15 euros".

En aquest sentit, Recoder a anunciar que en els casos que s'hagin de suprimir línies, el departament ho farà "concertant amb els ajuntaments" l'estratègia i "oferint alternatives, com el servei en demanda o la concertació amb taxistes". "El servei és igual de còmode, i surt més barat que mantenir les línies", va sentenciar el conseller.