Aprofitar les últimes possibilitats perquè Ryanair no acabi desapareixent de l'aeroport de Girona. Això és el que defensa l'exconseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, que va assegurar ahir que "en aquests moments hi ha unes condicions prou madures perquè la Generalitat, si vol, tanqui un acord amb Ryanair". Segons Nadal, "ara és el moment de fer un pas endavant". Encara que aquests dies són per a les promeses electorals, Joaquim Nadal va explicar que "veient els errors acumulats, si finalment ara, en plena campanya, el Govern de la Generalitat creu que hi ha les condicions per tancar un acord, que ho faci".

L'exconseller va considerar que la continuïtat de Ryanair a l'aeroport de Girona "és un tema molt important" i que, si s'aconsegueix, "haurem d'aixecar-nos i aplaudir, perquè la grandesa de la política és saber reconèixer les coses". Joaquim Nadal va explicar que, quan estava al capdavant de la conselleria de Política Territorial, va conèixer el funcionament de les negociacions amb Ryanair. Partint d'aquesta base, Nadal va assegurar que "tinc la intuïció, subjectiva, que ara és un bon moment per rematar l'operació amb Ryanair". En canvi, l'exconseller va afirmar que "tinc tots els meus dubtes sobre les negociacions amb noves companyies" perquè entrin a operar a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.

Nadal també va fer referència a les declaracions pronunciades a Diari de Girona pel director de l'aeroport de Girona, Lluís Sala, que assegurava que "Ryanair és l'actiu més important de l'aeroport". Per això, en aquest sentit, Joaquim Nadal es va reafirmar qüestionant "per què esperem?". Segons Nadal, "ara és el moment de fer l'última empenta".

L'exconseller també va explicar que "sóc partidari que com més companyies operin a l'aeroport de Girona, millor". Tot i que Joaquim Nadal va assenyalar que "en els mesos que es porten de negociacions, encara no s'ha aconseguit cap acord amb una nova aerolínia". Nadal també va indicar, fent referència a anteriors declaracions de l'actual conseller de Territori, Lluís Recoder, que "per acabar de reforçar les noves opcions, el sector privat s'ha de mullar més". Segons Joaquim Nadal, "tothom ha de posar una part de la seva capacitat".

Ryanair ja és fora de Reus

Precisament, Ryanair va enlairar-se ahir, per última vegada, des de l'aeroport de Reus. Encara que, a partir dels mesos de primavera de l'any vinent, la companyia tornarà a oferir nous vols. Tot i això, la majoria dels passatgers dels dos últims vols de Ryanair no coneixien que el seu era l'últim vol que ahir aterrava o s'enlairava des de l'aeroport de Reus, fins al proper mes d'abril. Però, òbviament, els més afectats eren els treballadors que es van acomiadar resignats i poc esperançats de recuperar la feina a la primavera. Es tracta d'un centenar de persones que es quedaran a l'atur i que només confien en què "el clam" de la Costa Daurada atregui possibles noves aerolínies, sigui quina sigui en els propers mesos la decisió de Ryanair.

El vol amb destí Dublín, que ha deixat sense línia comercial a l'aeroport de Reus per uns quants mesos (fins a la primavera), es va enlairar puntualment ahir a les vuit del vespre. La majoria de passatgers eren irlandesos i desconeixien la situació en què Ryanair deixa la terminal de Tarragona. També algun ciutadà de l'Estat espanyol, com Pablo Marco, de Pamplona però resident a Dublín i que utilitzava habitualment aquest vol, va assegurar que no es sorprenia per la nova situació.

"Ryanair sempre es deixa portar pels diners, segons el que li ofereixin les comunitats autònomes decideixen continuar en un lloc o un altre", va afirmar. Marco va recordar que la mateixa situació es va viure a l'aeroport de Vitòria. També l'aeroport de Girona podria trobar-se en un estat similar, si no es confirma la continuïtat de la companyia Ryanair a les instal·lacions ubicades al municipi de Vilobí d'Onyar.

Per part seva, la companyia irlandesa va defensar la decisió de marxar de l'aeroport de Reus a causa de les pèrdues econòmiques al llarg de les últimes tres campa?nyes d'hivern. Mentre que el delegat sindical de CCOO de Lesma Handling, Francisco Cebrian, va afirmar ahir que "el que caldria és adaptar l'oferta". Segons Cebrian, "el que és deficitari són alguns dels múltiples trajectes que s'oferien, ja que les rutes a Marrakesh, Eindhoven i Anglaterra són totalment rendibles". En canvi, segons Francisco Cebrian, "si poses una ruta cada dia a Palma de Mallorca, no tindrà tirada a l'hivern i, evidentment, és deficitària".

Una seixantena de treballadors de Lesma Handling es van quedar des d'ahir sense feina, juntament amb una quarantena de persones més que formaven part dels serveis de terra, neteja, restauració o transport de l'aeroport de Reus. Aquests empleats confien que el turisme de la Costa Daurada atregui noves aerolínies, sense haver de dependre en un futur de Ryanair.