dissabte Gran idea

En una setmana el tren de vapor tornarà a viatjar entre Figueres i Portbou amb una màquina que originalment va fer aquest trajecte des de de l'any 1877. És un viatge pilot que ha de servir per calibrar un projecte que es posarà en marxa a partir de l'estiu que ve.

Els dissabtes i diumenges circularà -si res no ho torça- com a tren turístic en un dels trajectes probablement més bells d'aquesta línia del ferrocarril. Quan fa uns anys l'Ajuntament de Portbou va firmar el conveni amb el Centre d'Estudis Històrics del Ferrocarril, per desenvolupar el projecte, era conscient que és una oportunitat turística important per a tota la Mar d'Amunt. Està previst que el preu del bitllet simple sigui d'uns 20 euros però també es podran adquirir paquets turístic.

diumenge Fires desafectes

Punt i final a les Fires més imperceptibles dels últims anys. Els temps ha fet que siguin unes festes en permanent suspensió. No és nou. En edicions anteriors les inclemències meteorològiques ja van obligar a suspendre un munt d'actes i activitats. A l'octubre sol ploure.

Deixant de banda aquesta circumstància, després de dues dècades llargues d'èxit, segurament ha arribat el moment de repensar les Fires. El mateix concepte, que ha evolucionat cap a la massificació, ha acabat per fer-les vulgars i prescindibles. A Girona els seus ciutadans sempre havien viscut molt intensament les seves festes. Si es continuen desdibuixant i evolucionant cap a actes massius i programes pobres, acabaran com la Mercè de Barcelona, unes festes més adreçades al turisme que a la ciutadania, que majoritàriament no les viu com a seves.

dilluns Incongruències

La flota de l'encerclament de la Costa Brava romandrà a port durant dos mesos. Una aturada biològica finançada amb fons de la UE que, en principi, ha de servir perquè es regenerin els caladors. Sobretot els del nord de la Costa Brava i golf de Lleó.

I dic en principi perquè, tot i l'aturada dels mariners gironins, a França, no fan veda els pescadors de Port-Vendres, Marsella, Port Leucate i Seta. Per tant la pressió als caladors disminueix però no del tot perquè els bancs (de peix) tenen el mal costum de travessar fronteres.

És un clar exemple de les incongruències d'Europa, que gasta diners a aturar una flota (els armadors cobren una subvenció i els mariners cobren atur) i, en canvi, no s'atura a pensar si són diners ben invertits en una mesura eficient.

dimarts Desnonats ideològics

"Jo sóc socialista i no chaconista" em diu un militant històric d'aquest partit. Darrere d'aquesta frase s'amaga una veritat molt dura per als socialistes, que veuen com el seu partit s'ha convertit en noms més que en idees.

I sovint aquests noms res tenen a veure amb la idiologia que els va portar a militar en aquest partit. I si una cosa no representa Carme Chacón és el socialisme catalanista que atreia una part -en desconec el percentatge- dels seus militants i simpatitzants que ja des de fa temps se senten desnonats ideològicament.

dimecres anomalies

Diu Enric Millo, candidat del PP a les comarques de Girona, que és una anomalia que el seu partit no tingui, des de fa 8 anys, un diputat per aquesta demarcació. Ho atribueix a la particular sociologia d'un indret tocat pel "nacionalisme més radical". També al fet que des del seu partit no sempre s'han fet bé les coses. La veritat és que durant aquesta campanya el PP ha rebaixat molt el seu to anticatalà. Fins i tot han gallejat menys amb la seva condició espanyolista.

És molt probable que la suposada "anomalia" es corregeixi durant aquestes eleccions. Tinc més dubtes sobre la correcció de rumb del PP, a qui la dreta sociològica espanyola més salvatge demanarà a partir del 21 que ataqui legalment el nacionalisme català.

Dijous La paciència

En 10 dies de novembre els trens acumulen quatre hores de retard a la línia que travessa les comarques de Girona. Renfe és plenament conscient que no aixecaran cap fins que no estigui acabada la línia d'alta velocitat i afinada la coordinació entre els dos amples. Això vol dir ben entrat el 2013 i potser més enllà.

A partir d'aleshores, diuen des de Renfe, les comunicacions ferroviàries entre les zones més poblades de Catalunya seran les millors d'Europa. Si no fos així, després d'aquesta estratosfèrica inversió, seria un autèntic drama.

Renfe hauria d'anar pensant a fer un gest cap als pacients usuaris que durant quasi una dècada hauran patit tot tipus de contingències sacrificant-se per aquest futur.

Divendres Memorial

La Sindicatura de Comptes creu que de forma "indiciaria" es poden haver produït "conductes irregulars" en la gestió del Memorial Democràtic. S'ha d'arribar fins el final i si hi ha responsabilitats depurar-les... com en tots els casos de sospites de mala gestió.

Dit això, m'ensumo que Unió Democràtica, que és el gran detractor del Memorial i el partit antagònic d'IC a Catalunya, ho vulgui aprofitar per desmuntar-lo.

Si fins ara no ho ha aconseguit és perquè CDC és el partit important del govern i a les seves files encara hi ha gent que pensa que les atrocitats del franquisme no poden caure en la desmemòria i que carregar-se el Memorial faria ?enfadar força gent... fins i tot del seu ?partit.