Després de gairebé un any de retallades a la sanitat, els sindicats segueixen la seva guerra particular amb l'administració i denuncien la situació a la qual, segons ells, s'han vist abocats usuaris i professionals. Catac-cts, un dels grups representats a la Junta de Personal de l'hospital Trueta va comunicar recentment un seguit de queixes a la direcció del centre sobre les condicions laborals dels treballadors. Lamenten, entre altres coses, que reben instruccions de no ingressar malalts i donar altes ràpides als pacients per tal d'assolir els objectius d'estalvi. Les acusacions han estat negades per l'hospital, que es defensa afirmant que, en tots els casos els paràmetres d'assistència als pacients pel que fa a altes i ingressos són els mateixos que abans de les retallades.

Segons Catac-cts, "el personal del servei d'urgències veu com pacients que haurien d'ingressar no són ingressats". En aquest sentit, posen de manifest que els metges tenen instruccions estrictes d'acceptar només casos extrems, "els menys possibles", així com també estalviar proves diagnòstiques. Pel que fa a les altes domiciliàries, denuncien que es programen quan els malalts encara no estan en condicions físiques adients, i això provoca que "marxin amb drenatges, ferides que drenen abundantment, anèmies orals, etc.", un fet que provoca sovint el reingrés d'aquests usuaris amb malalties afegides, com infeccions o reaguditzacions de patologies.

Sobre aquest assumpte, fonts de l'hospital van respondre que el nombre d'ingressos en relació a les urgències assistides aquest 2011 en comparació amb l'any passat va ser pràcticament el mateix, i ho van exemplificar afirmant que "la mitjana d'ingressos sobre les urgències de gener a novembre del 2010 era del 16,7%, mentre que en?guany el nombre se situa al 16,4%".

A més, afegeixen que les dades sobre els reingressos urgents en menys de 30 dies d'una hospitalització també s'han mantingut (del 6,16 al 6,44% en un any), així com l'estada mitjana dels pacients hospitalitzats (del 6,69 el 2010, al 6,54 actuals). També remarquen que el nombre de persones que ha tornat a urgències dins de les 72 hores posteriors a una assistència d'aquest servei és del 7,08% pacients enguany (el del 2010 va ser de 7,13%).

Amb tot, les queixes de Catac no es limiten als ingressos sinó que també tenen a veure amb el tancament d'unitats d'hospitalització. Concretament, exposen que les plantes que resten obertes estan "sobrecarregades per pacients amb un alt nivell de dependència". A això, critiquen, se li afegeix el fet que per atendre aquesta "sobrecàrrega" s'utilitza personal de reforç "que resulta insuficient i ha d'anar rotant en un mateix torn per diferents serveis".

El sindicat posa l'exemple de pacients que queden sense visitar durant dos o tres dies perquè no s'ha notificat el seu ingrés en una planta determinada. A aquestes disfuncions, Catac hi afegeix també els desplaçaments interns del personal, retallada de la formació continuada, ús deficient del sistema informàtic, queixes del personal no sanitari i falta de reconeixement de l'esforç dels treballadors.

El Trueta, per la seva banda, es va defensar explicant que "les ràtios d'infermeria són les mateixes de sempre" i va remetre's a les dades objectives mencionades anteriorment, unes xifres "que avalen que els professionals de l'hospital desenvolupen la seva tasca assistencial seguint criteris clínics, ja que la salut dels nostres pacients és la nostra principal raó de ser". Catac no ho veu així, i manifesta que la direcció va mirar cap a una altra banda quan se li van presentar aquestes reclamacions.