La Facultat de Medicina de la UdG ha tornat a fer una aposta per la qualitat de la docència, aquest cop en forma de sofisticats robots que permetran formar millor futurs metges i infermeres. El seu degà, Ramon Brugada, ho explica.

D'on surten uns robots que poden posar-se malalts tantes vegades com vulguin?

Aquests "ninots" tenen el seu origen a l'exèrcit dels EUA. Allà, els feien servir perquè els cirurgians no perdessin la pràctica en temps de pau, i poguessin actuar millor quan hi havia una guerra. Nosaltres els hem adquirit per una finalitat concreta, que és la de formar els metges i infermeres perquè facin bé la seva feina.

És la primera vegada que es fa una aposta així a Catalunya?

No, ja n'hi ha d'altres, però aquí hem canviat una mica el model. No volem que l'alumne passi un examen i se n'oblidi, sinó que practiqui tantes vegades com pugui i acabi aprenent. El 95% d'alumnes serà metge, però amb aquest projecte volem que siguin bons metges. Per això, l'estudiant pot venir sempre aquí, fer tants exercicis com vulgui fins que adquireixi els protocols.

L'alumne pot utilitzar el laboratori fora de l'horari de classe?

Estarà obert a qui ho vulgui, normalment de 9 a 17 hores. El pla serà que l'alumne hi vagi anant sense la pressió dels exàmens, que aprengui i que ho vagi provant encara que surti malament. És una manera eficaç de millorar la qualitat de l'aprenentatge. A més, funciona com a aula d'autoavaluació. Tot queda gravat en vídeo per poder repassar els passos amb posterioritat.

Quin és el grau de realisme que genera el maniquí?

El ninot té una resposta fisiològica en funció del tractament que aplica el metge, més o menys com a la vida real. Jo he vist casos en els quals alguns alumnes estan tan immersos en la intervenció que si el maniquí acaba "morint", es posen a plorar. Tanmateix, els robots hi son perquè l'alumne practiqui les seves habilitats fins que surtin bé i vagin més preparats quan s'enfrontin amb un cas real.