Aena obre la porta a una rebaixa de taxes als aeroports secundaris -com el de Girona, entre altres-, en considerar que seria positiu per assegurar la presència de companyies de baix cost, com Ryanair en el cas de l'aeroport gironí. El nou govern espanyol, del PP, vol reemprendre el procés de privatització d'Aena, que no va concloure l'anterior govern del PSOE. Segons s'especula, el procés de privatització podria no afectar només els aeroports de Barajas i el Prat, sinó estendre's a la resta. Això estaria relacionat amb una possible rebaixa de taxes.

El director de l'aeroport de Barcelona, Fernando Echegaray, va explicar ahir al programa El Balcó, de la Cadena Ser, que aquests canvis a Aena permetran modificar a l'alça o a la baixa les taxes que es cobra a les aerolínies per operar als seus aeroports. Es tracta d'una de les principals demandes de la Generalitat per assegurar la presència de Ryanair als aeroports de Girona i Reus, o fins i tot per captar noves companyies interessades a operar-hi.

Echegaray, de tota manera, va recordar que en aeroports europeus similars, les taxes ja són més cares que a Catalunya. "Dins de la transformació d'Aena, òbviament les taxes aer0portuàries podran ser modificades", va explicar. "En qualsevol cas, les taxes que es cobren actualment per aterrar i per ús de les infraestructres, són de les més barates que hi ha a Europa", va afegir.

Segons va explicar, en aeroports comparables als catalans, per una operació d'un Airbus 3000 (els que fan servir les companyies de baix cost habitualment) es cobra la meitat del que es cobra en aeroports similars de la resta d'Europa.

Cap oferta del Prat a Ryanair

Fernando Echegaray va assegurar també que Barcelona no va fer cap oferta a Ryanair perquè hi comencés a operar, sinó que va ser la companyia irlandesa qui va optar per instal·lar-se al Prat sense rebre cap ajut públic.

Gràcies a això, l'aeroport de Barcelona ha tancat 2011 amb nou rècord de passatgers : 34,5 milions, un 10% dels quals han baixat en vols de baix cost. També "gràcies" a això -i al desacord entre Ryanair i el Govern català que va provocar retallades als vols de la companyia- el mateix 2011Girona ha tornat a xifres inferiors a les del 2005 i s'ha convertit en l'aeroport espanyol que més ha baixat (un 35%) en trànsit de viatgers. ?L'any també es va tancar a la baixa pel que fa a les operacions, que se situen en 27.800, un 35% menys que el 2010.

De tota manera, la fi del conflicte entre l'aerolínia i el govern suposarà que a partir de finals de març el trànsit de viatgers per l'aeroport gironí torni als nivells habituals dels darrers anys.

Ara bé, el nou conveni preveu que Ryanair porti, com a mínim, tres milions de passatgers anuals, la mateixa xifra que s'ha registrat aquest 2011 en plena crisi i amb el conflicte obert entre companyia i Generalitat.