La broma els pot costar molt cara. El que va començar com una història que semblava extreta de la novel·la 1984-dos policies locals de Tossa van ser expedientats per, entre altres coses, fer comentaris contra càrrecs municipals que van ser entregistrats per les càmeres de la comissaria- ha acabat en l'obertura d'un expedient sancionador per part de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCat) on es recorda que això de remenar enregistraments personals és cosa delicada i que té uns protocols que cal respectar. I si no es respecten, com podria haver estat el cas de l'Ajuntament de Tossa, les sancions previstes per la Llei Orgànica de Protecció de Dades són prou convincents. El document emès per APDCat detecta en el comportament del consistori tossenc almenys dues infraccions greus a la llei. I aquestes infraccions poden comportar multes de fins a 300.000 euros cadascuna. Com a propina també en detecta una de lleu, que podria suposar un afegitó de fins a 40.000 euros més.

Van ser els agents locals expedientats i els responsables sindicals del consistori els qui van elevar aquest afer a l'autoritat catalana sobre la protecció de dades en entendre que l'ajuntament havia comès irregularitats en almenys dos aspectes: una, fer servir els enregistraments de seguretat com a element punitiu d'una manera que fregava el límit amb l'espionatge, i dos, adjuntar en els expedients dels agents una còpia en DVD del contingut de les càmeres de seguretat amb el qual se'ls acusava, cosa que feia pensar que les imatges estaven perillosament a l'abast de qualsevol que hi volgués accedir o manipular-les. Ara, fonts sindicals volen recordar que l'actual equip de govern de Tossa, conformat per Tossa Unida (TU) i el PSC, està manegant l'assumpte d'una manera més constructiva de com ho va fer CiU, que governava en el moment en què es va expedientar els dos agents.

La primera de les infraccions greus identificades en l'acord d'inici de procediment sancionador de l'ADPCat respon a un àmbit formal que ja fa mesos va ser denunciat per l'Agrupació de Policies Locals (APL) de CCOO: les càmeres es van instal·lar a l'estiu de 2010 sense haver fet la burocràcia prèvia necessària per posar-les en funcionament. Així, es van crear fitxers de titularitat pública sense haver-ho notificat formalment en els mitjans oficials, com ara el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) o el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). El procediment per crear aquests fitxers no es va fer oficial, tot passant per aprovació plenària, fins després que es fes pública l'expedientació dels agents. Per aquestes infraccions la llei preveu sancions de 40.001 a 300.000 euros.

La segona falta greu que presumptament ha comès el consistori tossenc respon a un tema més delicat: tractar dades de caràcter personal o utilitzar-les posteriorment amb conculcació dels principis i les garanties que estableix la llei. Per argumentar aquest fet, l'escrit de l'APDCat considera que l'enregistrament de veu en el context d'unes càmeres instal·lades pel control dels accessos a la comissaria és desproporcionat. A més, una de les vuit càmeres de la comissaria, instal·lada a la recepció, també enregistra elements que sobrepassen els objectius inicials del sistema de vigilància: "aquesta càmera es trobaria enfocada de tal manera que el seu àmbit de visió permetria captar de manera directa imatges i veus del policia que realitza tasques a dita recepció, així com imatges de la pantalla de l'ordinador que aquest utilitza per les tasques encomanades, imatges de les persones que accedeixen al lavabo d'ús públic situat a la mateixa sala i imatges i veus dels usuaris del servei policial que es personen a la recepció de la comissaria. (...) La captació d'aquestes imatges i veus (...) podria ser desproporcionada o inadequada per assolir la finalitat del control d'accessos i seguretat", resa l'informe, que també qüestiona si, atesa la ubicació i l'angle de visió d'aquesta càmera, "la seva finalitat és la d'efectuar un control d'accessos i seguretat de les dependències municipals, o si per contra, amb caràcter principal, té per finalitat efectuar un control de les persones treballadores a la recepció". Si de debó es tractés d'això encara es podria establir la comissió d'una altra infracció greu, conclou el document.

Pel que fa a la infracció lleu, es remet al fet que els rètols d'advertència de la instal·lació de les càmeres no informen sobre la captació de veu. Les sancions a tal efecte oscil·len entre els 900 i els 40.000 euros. El document destaca en diverses ocasions que les omissions als dictats de la llei han estat continuades en el temps i perduren fins ara, un dels elements que es té en compte a l'hora d'aplicar el barem a les sancions. L'expedient destaca també que, en la primera ocasió que l'APDCat, va reclamar a Tossa explicacions sobre aquest afer, el consistori no va respondre. Ara, una vegada iniciat el procediment sancionador, l'Ajuntament té 10 dies per efectuar les al·legacions que consideri. Pel que fa als expedients als agents, el sindicat APL-CCOO considera que els procediments estan viciats i no són vàlids.