La professora d´Hisenda Pública de la Universitat de Barcelona (UB) va coordinar un estudi sobre la despesa dels municipis catalans en serveis no obligatoris (2003-2009).

Els municipis destinen massa diners a aquest concepte?

Jo crec que els municipis el que estan demostrant és que estan prestant una sèrie de serveis per donar satisfacció a les demandes de la ciutadania. N´hi ha alguns que no formen part de la llista que els marca la llei que han de fer. La normativa del 1985 fa un llistat de serveis obligatoris però la mateixa llei els hi diu que en poden fer d´altres.

O sigui que estan dins del marc de la llei.

Sí, estan dins del marc de la llei (...). Malgrat que ofereixen serveis que no els toquen amb la llei a la mà, sí són els que detecten com a necessaris a primera línia. Tots sabem que quan la gent té un problema, va a l´ajuntament. Aquest es dedica a resoldre aquestes necessitats.

Alguns dels serveis són prescindibles?

Aquí hauríem de mirar el tipus de serveis que fan. Hi trobem escoles bressol, escoles d´adults, seguretat... També hi ha altres serveis de tipus cultural. Digui´m vostè si aquests serveis són necessarris o no. Em costaria molt discernir sobre què haurien de deixar de fer.

Quants diners destinen a cobrir els serveis no obligatoris?

De tot allò que fa un ajuntament, un 30% de la despesa correspon a pagar els serveis no obligatoris. D´aquest percentatge de despesa, hem estudiat quina part està finançada. Hem trobat que hi ha unes vies de finançament que arriben a cobrir el 29-30% del que s´hi destina. Ve de taxes que paguen els ciutadans per fer servir aquest servei. Per exemple en el cas de les escoles bressol, els pares en paguen una part. També ve de les transferències d´altres administracions. En el cas de Catalunya, serien transferències de la Generalitat i les diputacions. Aquestes dues vies ajudarien a finançar una part d´aquesta despesa no obligatòria. La resta, la que estaria fora d´aquest 29%, s´està finançant amb els impostos que paguen els ciutadans.

L´actual model és sostenible?

A curt termini per fer-ho sostenible, cal fer el que faríem a casa: reduir la despesa que és supèrflua i racionalitzar els recursos. A mitjà i llarg termini és necessària una reforma en profunditat de l´àmbit local (...) Cal posar ordre i definir què forma part del govern local. Cal deixar molt clar què han de fer i quines responsabilitats tenen. El que defineix un govern és un marc de competències propi.