Al capdavant dels informes que avaluen els resultats acadèmics, Finlàndia ha basat el seu sistema en la integració i l'escola pública. El professor Laukkanen va exposar-ne les claus a la Universitat Europea de València.

Per què els alumnes finlandesos obtenen resultats d'èxit i els espanyols de fracàs, amb un 32-36%?

A Finlàndia, una qüestió molt important és que intentem mantenir tots els nens junts. Els repetidors suposen només el 0,4% durant els dos primers cursos, de 7 a 8 anys. L'alumne ha de tenir una base forta, però també cal oferir una educació per als nens amb necessitats especials. Durant la seva educació intentem reforçar aquells amb problemes d'aprenentatge: és l'ensenyament de recuperació. El paga la societat. No tenim un sistema privat d'educació com existeix en altres països. Les famílies no gasten res.

El fracàs escolar en Educació Secundària Obligatòria és responsabilitat del professor, del sistema educatiu, de la família, de l'alumne?

No em preguntaria qui té la culpa, jo diria que és important comprendre els altres. Per a qui és l'escola? El col·legi no exclou certs nens. La integració és el més important, els integrem a tots i estan a la mateixa escola. A Finlàndia, de vegades, ens plantegem: un nen està preparat per anar a l'escola? I el col · legi ho està per rebre'l? Els nens són com són i un col·legi ha d'acceptar aquest fet, ha de treballar amb ell per aconseguir un bon nivell intel·lectual.

Els pares accepten sense objeccions aquesta integració?

Abans del nostre sistema actual, a Finlàndia hi havia un sistema paral·lel: els millors alumnes anaven a les escoles polivalents (Batxillerat) i era fàcil per als professors ensenyar, però quan vam començar a canviar el sistema educatiu hi va haver un debat entre el professorat sobre la dificultat d'atendre tots els nens.

És partidari de manar deures als alumnes?

És important que hi hagi deures, però no massa. El treball a casa és important perquè s'adquireix un hàbit i s'aprèn a treballar sol, encara que la majoria del treball s'hauria de fer a l'escola.

Memoritzar o comprendre, classes de reforç, deures a casa. Què cal fer per millorar?

M'agradaria dir que un no pot actuar de manera intel·lectual en un buit, cal tenir un concepte específic, calen detalls. No cal tot. Cal tenir el bàsic, una bona base per desenvolupar la seva pròpia manera de pensar.