L'equip de govern de la Jonquera proposarà Montfalcó S.L. en el pròxim ple com a adjudicatària de la concessió i explotació de l'aparcament vigilat per a 86 camions del sector de la Duana. Després que el concurs quedés dues vegades desert, es va decidir abaixar els requisits econòmics i finalment ha rebut l'oferta de dues empreses. Entre les modificacions, hi ha la rebaixa del cànon inicial de 277.000 euros a 125.000 euros, i la resta es repartirà en els 24 anys de concessió. "Hem cregut convenient abaixar el canon, perquè vèiem que era molt difícil assumir-ho a banda del cost de l'obra", explica l'alcaldessa, xifrat en uns 500.000 euros. En un segon ple s'haurà d'adjudicar de forma definitiva.

Aquest nou aparcament ocuparà 14.730 metres quadrats d'uns terrenys a tocar de la Duana que en fan 18.000 en total i que l'Ajuntament va comprar fa uns anys al Ministeri d'Hisenda. Entre els serveis que s'oferiran, figura un bar-restaurant, una botiga, una zona de dutxes, lavabos, una bugaderia i s'està estudiant d'incoure-hi una zona de rentat de camions. El mes destacat, però, és que passarà a estar tancat, ben il·luminat i vigilat amb un sistema de càmeres de vigilància per tal de garantir al màxim la seguretat dels seus usuaris que pagaran per poder-hi aparcar. D'aquesta manera, el que es vol és evitar els nombrosos robatoris que s'han produït en els últims anys mentre els transportistes aprofitaven per descansar.

El concurs ha rebut la proposta de dues empreses -Casellas Batlle Transports S.L i Montfalcó S.L- però aquesta última s'ha acabat imposant en oferir unes millors condicions econòmiques. Segons explica Martínez, aquestes millores suposen uns 60.000 euros més d'ingressos per a l'Ajuntament del total previst i exigit en el concurs. Entre els aspectes que l'empresa ha millorat, destaca el termini de 24 anys i no pas 25 com s'exigia o una rebaixa d'un 12% el preu de les tarifes calculades en l'estudi de viabilitat. També s'ha tingut molt en compte la millora del cànon anual. El concurs el quantificava en 9.000 euros però l'empresa n'ha ofert 16.000 euros, a banda d'incrementar també el valor del cànon varialbe previst en funció de l'ocupació.

Les condicions rebaixades del concurs

En l'anterior legislatura, el concurs va quedar desert en dues ocasions en no rebre la proposta de cap empresa interessada. És per això que el govern entrant, CiU, va decidir revisar les condicions a la baixa del plec de clàusules per tal de fer-lo més atractiu i en consonància amb les dificultats econòmiques actuals. La principal modificació va ser la rebaixa de 277.000 euros a 115.000 euros el canon inicial que l'empresa ha de pagar en el moment de la signatura, de manera que els 162.000 euros restants s'hauran d'aportar durant els 24 anys de durada de la concessió. Per altra banda, també s'ha reduït el percentatge d'abonaments exigits d'un 40% a un 10%, per tal de donar més flexibilitat a l'empresa explotadora. Sí que s'ha mantingut, però, el valor de les obres que l'empresa haurà d'assumir per acondicionar l'aparcament i que està xifrat en uns 500.000 euros aproximadament.

Una manera de millorar la imatge de la zona

La posada en marxa d'aquest aparcament és una molt bona notícia per al municipi, no només perquè li suposarà uns ingressos, sinó perquè ha de permetre "millorar la seva imatge". Per l'alcaldessa, la zona d'aquest aparcament, situat a la zona Nord, ofereix una imatge "molt deteriorada" de la Jonquera, ja que és un espai obert -ocupat per vehicles i camions- que es troba en condicions de deixadesa. A més a més, el fet de tenir-lo tancat evitarà que sigui un espai freqüentat per prostitutes com passa actualment.

La zona on es troba l'aparcament és "totalment estratègica", recorda Martínez, ja que a banda de comunicar amb l'N-II, a la sortida té una rotonda que connecta amb l'AP-7.

L'adjudicació s'aprovarà per ple

Aquest dijous, els partits representats a l'Ajuntament hauran de votar la proposta inicial d'adjudicació del contracte de concessió d'obra pública i explotació de l'aparcament. Després, l'empresa adjudicatària tindrà deu dies per presentar tota la documentació per posteriorment aprovar-se de forma definitiva en el següent ple. Si tot va sobre el previst, les màquines podrien començar a treballar-hi passat l'estiu i entrar en funcionament a finals del 2013.