El somni d'anar a la feina i tornar a casa en cotxe sense emetre monòxid de carboni i gastant poc més de tres euros recorrent 100 quilòmetres es farà realitat molt aviat. Ni tan sols caldrà canviar de vehicle. Els interessats només hauran de deixar el seu automòbil en mans de Juli Planas. Aquest emprenedor gironí ha tingut una idea innovadora i pionera: transformar un vehicle de gasolina o gasoil en elèctric.

Quan se li pregunta per què va posar en marxa aquest projecte, Planas és contundent en la resposta: "Per un problema de quota de mercat. Hi ha 23 milions de cotxes a Espanya que es poden transformar". Unes xifres que el van animar a tirar endavant la seva idea. La llista d'avantatges de la metamorfosi automobilística que proposa aquest emprenedor és llarga. "Les grans marques fabriquen el cotxe elèctric que creuen oportú. No el fan personalitzat. Nosaltres posem el que ens demana el client", explica Planas. A més, la majoria de cotxes elèctrics estan ideats per fer molts quilòmetres. Una situació a la qual donarà la volta aquest projecte. "Nosaltres podem fer cotxes que tinguin piles per fer 30 quilòmetres, per exemple. Així adaptes el cost de la transformació a allò que realment necessita el client", assegura.

Ser usuari d'un cotxe elèctric també es nota a la butxaca. Segons destaca Planas, per cada deu euros de gasoil que necessita un vehicle convencional, el cotxe elèctric només gasta un euro en electricitat.

A més d'estalviar en gasolina, el cotxe elèctric redueix a la meitat la factura del manteniment. "No hi ha embragatges, corretges de distribució, ventiladors... Un motor elèctric té una eficiència molt gran que se situa al 92%. En canvi, la resta de motors l'eficiència no supera el 30 o 35%", explica.

Transformar un cotxe mitjà que pugui fer uns 110 quilòmetres d'autonomia entre recàrrega i recàrrega amb una velocitat punta de 110 quilòmetres per hora costa aproximadament uns 15.000 euros. Els propietaris que vulguin transformar el seu vehicle en elèctric poden acollir-se a les ajudes del pla Movele -pla d'acció 2010-2012 que s'emmarca dins de l'Estratègia d'Impuls al Vehicle Elèctric a Espanya 2010-2014- i optar a una subvenció de 3.000 euros.

La particular visió del cotxe elèctric de Planas està a punt de posar-se en marxa. "Ja tenim dos prototips fets. Comencem la prèserie. A l'octubre o novembre estarà funcionant", preveu aquest empresari que assegura estar a punt de començar a realitzar comades. En un primer moment, Planas adreça la seva idea a les institucions i a les empreses de distribució. "En aquests casos, el cotxe va a dormir cada dia al mateix lloc i es pot carregar amb facilitat".

Les xifres

Idees com la d'aquest emprenedor gironí es dibuixen com una nova oportunitat per impulsar el cotxe elèctric. Un concepte d'automoció que no acaba d'enlairar-se. Les matriculacions de vehicles elèctrics a l'abril es van elevar a 22 unitats a tot Espanya, de les quals un correspon a la província de Girona. Un registre que, malgrat ser baix, representa un notable increment sobre el mateix mes de 2011. Segons l'Associació de Fabricants d'Automòbils, els vehicles híbrids van arribar a 744 matriculacions en el mateix mes, una xifra que suposa un retrocés del 31,2 % en relació amb abril de 2011.