El canal principal de la marina d'Empuriabrava necessita una "intervenció urgent' per frenar l'erosió i evitar que cedeixi algun mur. El gerent de la concessionària, Quim Cruset, ha explicat que les hèlices de les embarcacions han anat desfalcant els murs i que cal reomplir la base de formigó perquè no hi hagi esfondraments. Tècnics especialistes subaquàtics prendran mides per analitzar l'abast del problema i, un cop tinguin pressupost fet, intentaran fer les obres tan aviat com sigui possible. Des d'aquest dimecres dues embarcacions semirígides s'encarregaran de controlar que els usuaris de la marina compleixen les normes a l'hora de circular i també els donaran suport si tenen algun problema.

El pas del temps i les hèlices de les embarcacions han anat desplaçant la sorra que assentava la base dels murs dels canals d'Empuriabrava, Castelló d'Empúries (Alt Empordà). El gerent de la concessionària MCS Marina d'Empuriabrava, Quim Cruset, ha explicat que han detectat que en alguns punts els murs han començat a cedir i hi ha perill d'esfondraments. La part més afectada i que, segons Cruset, serà absolutament prioritària a l'hora de fer obres és la del canal principal.

Segons Cruset, hauran de reomplir de formigó la base d'aquests murs, que ha quedat descalçada. Serà una actuació complicada a nivell tècnic perquè està submergit sota aigua. Properament, tècnics especialistes subaquàtics faran una immersió per comprovar l'abast del problema i prendre mides. També ho enregistraran amb vídeo per poder analitzar quina és la millor solució. Aquesta dificultat segurament també farà que l'obra sigui cara. Tot i això, la concessionària considera que és una absoluta prioritat i que es farà el més aviat possible.

Embarcacions de vigilància

Des d'aquest dimecres dues embarcacions semirígides s'encarregaran de patrullar pels canals. L'objectiu de la nova mesura és, d'una banda, donar suport als usuaris de la marina que tinguin algun problema -com ara una via d'aigua oberta o quedar-se sense carburat- i, de l'altra, controlar que respecten les normes de circulació. Segons ha detallat Cruset, havien detectat que algunes motos aquàtiques circulen amb excés de velocitat o que les embarcacions fan les maniobres d'amarrament de forma massa brusca.

Una altra funció dels vigilants serà vigilar que no hi hagi furts o es cometin altres delictes. Cruset ha precisat que els vigilants no tenen competències per multar o fer detencions, però si veuen algun il·lícit o detecten algun delicte sí que poden posar-ho en mans dels cossos policials competents.

A partir de la setmana vinent preveuen que hi hagi dues embarcacions més que destinades a la neteja. Cruset ha assegurat que totes les actuacions van destinades a millorar l'estat dels canals i frenar la degradació d'una estructura que ja té 40 anys.

La concessionària té un pressupost anual d'uns 1,3 MEUR (milions d'euros). Tot i que és obligatori, no tots els propietaris es donen d'alta i paguen la quota pertinent. Segons Cruset, per ara hi ha registrats el 40% dels propietaris. Els usuaris han de pagar, aquest 2012, una quota de 6,85 euros per metres quadrat de mirall d'aigua. La quota de l'any passat va ser de 6,78.