"La meva germana és advocada al meu país gràcies al fet que aquí jo sóc prostituta", explica orgullosa, i força emprenyada, l'Adriana; una dona sud-americana de mitjana edat que es para habitualment a la carretera d'Hostalric a Tordera. Ahir al matí, ella i una quarantena més de prostitutes habituals de les carreteres de Girona van protestar a peu de la N-II a Tordera, sota una sitja abandonada que és un punt clàssic de trobada de meretrius i clients, contra la nova normativa que pretén eradicar la prostitució dels vorals de les carreteres a cop de multa.

Consideren que la mesura significa assetjament i criminalització d'unes dones ja en situació delicada. També creuen que no hi ha dades que permetin dir que la seva presència fa augmentar els accidents, una de les motivacions esgrimides per posar en funcionament la nova normativa.

L'opinió generalitzada entre les prostitutes és que la normativa beu d'una qüestió moral. I no són les úniques que ho pensen. Els mossos d'esquadra que aquests dies estan fent una caminada de protesta entre Girona i Barcelona per cridar l'atenció sobre la delicada situació a què les retallades pressupostàries aboquen la seguretat pública catalana opinen el mateix. I consideren que "per un tema moral del conseller Felip Puig s'està dedicant a un afer que no és ideal, però tampoc és prioritari, uns recursos que no tenim. Hi ha patrulles de trànsit que es dediquen exclusivament a multar i avisar prostitutes de deu del matí a set de la tarda per les carreteres de tot Girona, quan hi ha altres temes més importants a tractar: per exemple que la manca d'efectius porta a deixar a càrrec d'un sol agent, no d'una patrulla sinó d'una sola persona, comarques senceres. Així va passar a la Vall d'Aran durant la setmana santa", va explicar el representant sindical del SME Antoni Castejón.

Mossos d'Esquadra en actiu, els municipals de Tordera i els vigilants de Maçanet es miraven ahir la ?inèdita reunió de prostitutes sense actuar ni aixecar cap acta. Mentrestant, les noies explicaven sense problemes a les càmeres -això sí, cobertes amb màscares: malgrat que la seva feina és bàsicament una exhibició del seu físic són reàcies a aparèixer en primer plànol- que els mossos que les multen a les carreteres comarcals es comporten "com els homes de Harrelson". A vegades les han foragitat pel mètode d'endur-se les cadires en què esperen els clients, es queixaven. Algunes d'elles s'oferien fins i tot a endinsar-se més als camins, o vestir-se d'una manera més discreta, sempre que puguin seguir treballant als vorals. "Com volen que jo vagi a un club, amb 47 anys?" deia una altra històrica de la N-II, Merche, que para a la zona de Maçanet.

El Departament d'Interior no ofereix dades sobre les multes imposades a les meretrius de carretera des que fa un mes va entrar en vigor la normativa. Les noies reunides ahir a la N-II asseguren que, en els seus casos, les sancions han estat de fins a 3.000 euros. Algunes d'elles explicaven que es limitaran a no pagar-les. Però la qüestió no és aquesta, explica Clarissa Velocci, portaveu de l'associació Genera, associació que defensa els drets de les dones dedicades al treball sexual. "Dient això partim del fet que no tenen res, ni un compte corrent ni empadronament; però la majoria tenen una vida normal. I les que no, s'enfrontaran als deutes si volen regularitzar la seva situació algun dia", reflexiona l'activista. Adriana s'afegeix a la conversa: la seva vida és tan "normal", diu, que al seu país "em consideren milionària i em diuen de doña".