L'esperança que l'augment de taxes a l'aeroport del Prat acabés beneficiant el de Girona podria ser una realitat. No, com es desitjava, pel que fa a Ryanair, que allà segueix -de moment- però sí a altres companyies. Wizz Air, la principal low cost d'Europa de l'Est i central, comença a fer les maletes: elimina una ruta a Barcelona i en retalla d'altres, anunciant que es planteja operar més des de Girona a partir de la propera temporada, ja que és més barat.

Wizz Air, una de les aerolínies de baix cost líders de l'est d'Europa, va anunciar ahir que cancel·la una ruta -Poznan- i freqüències de vuit destinacions -Budapest, Bucarest, Cluj, Gdansk, Katowice, Sofia, Targu Mures i Timisoara- des de l'aeroport del Prat. El portaveu de l'aerolínia, Daniel de Carvalho, va justificar la decisió per l'augment "exagerat" de les taxes aeroportuàries que ha fixat Aena. Wizz Air no descarta migrar aquestes rutes als aeroports de Girona i Reus de cara a la temporada vinent. De Carvalho va lamentar que l'augment de taxes redueix la connexió de baix cost des de Barcelona a destinacions amb "gran creixement" de l'Europa oriental que només cobreix Wizz Air.

L'aerolínia Wizz Air, que es consolida com la major companyia de baix cost líder a Europa central i oriental, va anunciar ahir les retallades després de convocar urgentment una roda de premsa. Una eliminació de rutes que, segons les seves xifres, suposaran per a la companyia una pèrdua de 70.000 passatgers a Espanya.

El portaveu de la companyia, Daniel de Carvalho, va apuntar que la "gran inversió" en infraestructures realitzada per Aena és un camí que no ha afavorit el sector, ja que ha subvencionat projectes que no aposten pel creixement turístic. Carvalho va assegurar que Wizz Air aposta per la inversió en infraestructures "senzilles" que atreguin més rutes i trànsit de passatgers gràcies a l'oferta de preus més competitius, com s'està fent actualment a Polònia.

A fi de fer front al canvi del mercat, Wizz Air també preveu obrir noves rutes a aeroports secundaris, com Reus o Girona, de cara al proper estiu. El portaveu de la companyia assegura que aquesta negociació no és una decisió "fàcil" ja que implicaria una oferta de tarifes més baixes, adequades al mercat corresponent a la zona, que obstaculitzaria el creixement de Wizz Air. En aquest sentit, el projecte de creixement de l'aerolínia es presenta "difícil" ja que Carvalho apunta que operar a Reus o Girona afectaria majoritàriament els vols de negoci.

Wizz Air assegura que "vetlla" per polítiques "amigables" que afavoreixin els seus clients. Per aquesta raó la companyia ha decidit assumir amb les noves despeses de taxes de tots aquells usuaris que ja han comprat vols fins a data d'avui. A més, Carvalho ha inclòs també dins les mesures de l'empresa unes polítiques d'equipatge més "avantatjoses" per als viatgers, com la facturació a 10 euros de maletes petites, un factor que també beneficiaria en la ràpida disposició dels viatgers dins l'avió i evitaria els retards per facturació que afecten a la majoria de companyies de baix cost.

Retallades de 344 vols

La decisió de la companyia no afecta només Catalunya. Wizz Air va anunciar la retallada de 344 vols a tot l'estat espanyol després de la pujada de les taxes aeroportuàries aprovada pel Govern central i en vigor des del juliol. En global cancel·la tres rutes a Barcelona i Madrid i redueix freqüències en 15 trajectes.

A més de l'esmentada ruta que uneix Barcelona amb Poznan (Polònia), elimina també les que ho fan entre Madrid i Katowice (Polònia) i Praga (República Txeca).

I a banda de les freqüències retallades a l'aeroport de Barcelona, s'ha fet el mateix amb les rutes que connecten Madrid amb Bucarest, Budapest, Sofia, Targu Mures, així com en les que uneixen València amb Bucarest, Sofia i Timisoara.

Wizz Air ha passat així d'operar 34 rutes des d'Espanya a operar 31, de manera que juntament amb la supressió d'algunes freqüències, comportarà que Barcelona i Madrid perdin 70.000 passatgers els pròxims 12 mesos.

Daniel de Carvalho va lamentar que mentre que l'aerolínia s'ha vist obligada a prendre aquestes mesures per l'increment de taxes, "milions d'euros s'han gastat en la subvenció de línies aèries i aeroports fallits".

Wizz Air té una flota de 38 avions Airbus A320, i opera des de 15 bases de connexió a més de 70 destinacions en 27 països.