Les retallades del Govern espanyol obligaran a replantejar les bonificacions per recurrència, alta ocupació o vehicles eficients que s'apliquen als peatges catalans, segons fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat. El decret-llei 20/2012, aprovat divendres passat pel Consell de Ministres, elimina la compensació que l'Estat ha de liquidar per les bonificacions a les autopistes catalanes, un incompliment que se suma als deutes que el govern espanyol manté amb la Generalitat pels peatges des de 2010. El nou decret també ha derogat la normativa que suprimia els peatges per a moviments interns per l'AP-7 a les ciutats de Tarragona i Girona, a més del pas per la B-30.

Fonts d'Acesa han explicat a Diari de Girona que la concessionària encara no sap de quina forma es compensarà el 7% d'IVA que l'Estat deixarà de pagar. Una de les possibilitats és eliminar els trams gratuïts actuals, com és el cas de les circunval·lacions de Girona i Tarragona, tot i que en aquest moments, segons les mateixes fonts, la decisió està a mans del Ministeri de Foment. Una altra de les possibles sortides a aquest conflicte generat pel decret de les retallades aprovat dissabte passat, és un augment de les tarifes. El cas de Girona té luna particularitat que podria pesar en la decisió de Foment, segons Acesa. Recentment s'ha construit el quart carril que funciona com a variant de la ciutat i com a alternativa a la carretera N-II.

Actualment el tram gratuït és entre les sortides nord i sud de Girona, però una vegada s'hagin acabat els nous enllaços la gratuïtat s'havia d'aplicar entre Fornells de la Selva i Vilademuls. Això implica que entre aquests dos punts, Foment s'estalviarà de desdoblar la Nacional-II, si algun dia es desencalla el projecte, i això podira ser fonamental en la negociació entre la concessionària i Foment. Malgrat tot, de moment, el mateniment de la supressió del peatge és tota una incògnita.

El 1999 el govern del Partit Popular va decidir rebaixar l'IVA a les concessionàries de les autopistes del 16 a 7% a canvi de rebaixes en les tarifes. Mesos després la Comissió Europea va derogar aquella reducció i per evitar un augment preus, l'Estat es va fer càrrec d'un 7% de l'IVA, que paga directament a les concessionàries i aquestes havien de fer descomptes. En el cas d'ACESA es va optar per aplicar bonificacions i eliminar peatges en diversos trams, entre ells el de Girona Nord-Girona Sud. El decret de retallades aprovat pel Consell de Ministres deroga el pagament d'aquest 7% i ara les empreses i el Ministeri de Foment hauran de negociar com es compensa la rebaixa.

Dubtes per les bonificacions

Per la seva part, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va lamentar que les mesures del govern espanyol posen "en dubte" l'actual sistema de bonificacions de peatges i va explicar que el Govern està estudiant què fer. Recoder va criticar que la pujada de l'IVA del 18 al 21%, que suposarà una recaptació addicional de 21,57 milions d'euros per part de l'Estat, representarà també un increment de 311 a 333 milions de la dotació del fons de rescat de peatges, "sense cap mena de retorn a Catalunya, agreujant el dèficit fiscal", va lamentar Recoder.

L'Estat encara no ha pagat a la Generalitat els 20,48 milions corresponents a l'any 2010 en concepte de compensació per les bonificacions que Catalunya aplica als peatges i regulat per una llei estatal, ara derogada pel decret-llei 20/2012. "El govern espanyol incompleix les seves pròpies lleis", van deplorar els representants de Territori i Sostenibilitat.

Pel que fa al 2011, l'executiu de Madrid ni tan sols va incloure en els Pressupostos Generals de l'Estat els 20,85 milions corresponents a aquesta partida. Igualment, la derogació de la normativa que recollia legalment aquest finançament posa en dubte que l'Estat pagui els 20,5 milions que es preveu que pertocaran per aquest 2012.

El govern espanyol també ha derogat el decret-llei 101/2000, que va alliberar els peatges per als moviments interns de l'AP-7 a Tarragona i Girona, així com el peatge del "by-pass" de l'AP-7 pel Vallès (la B-30). Recoder va apuntar que desconeix els plans de l'Estat per aquests trams viaris, però ha assegurat que la Generalitat lluitarà perquè es mantingui la gratuïtat.

Fonts de Territori i Sostenibilitat van admetre que totes aquestes mesures obligaran a plantejar el sistema de bonificacions, ja que el Govern vol continuar amb el model per afavorir una mobilitat sostenible sense augmentar el deute de l'administració amb les concessionàries de peatges, que ja suma 91 milions d'euros entre empreses públiques i privades.

Les bonificacions per recurrència representen al voltant del 90% dels recursos que la Generalitat destina a aquests descomptes, mentre que les de vehicles eficients i els VAO "reflecteixen la política del Govern en favor d'una mobilitat sostenible", segons els representants de Territori.