El 57% dels municipis catalans, especialment els de la costa, continuen tenint problemes de cobertura de telefonia mòbil. Així ho indica un informe del Col·legi d´Enginyers Tècnics de Catalunya (COETTC), que als motius tradicionals per explicar aquesta deficiència, com la manca d´antenes, l´ús d´Internet amb connexió de telefonia mòbil o l´augment de la població en època de vacances a les zones costaneres, hi suma l´augment d´ample de banda exigit pels serveis i de terminals, tauletes i telèfons de darrera generació, que permeten aquestes aplicacions. A tot això, encara hi afegeix una legislació poc adaptada a les noves necessitats i tecnologies.

L´informe presentat ahir apunta que, durant el 2012, el nombre de municipis amb problemes de cobertura de telefonia mòbil ha crescut respecte a anys anteriors. Així, el 57% dels municipis catalans tenen a dia d´avui problemes de cobertura, i el 43% restant disposen d´una cobertura acceptable.

Un any més, els problemes es concentren principalment a les zones costaneres que en períodes de vacances no poden fer front ni a l´augment de la població, ni a la seva demanda creixent de nous serveis cada dia. En aquest sentit, entre els municipis amb problemes de cobertura durant els últims quatre anys hi ha poblacions com Sant Feliu de Guíxols, Cadaqués, l´Escala, Llançà, Palafrugell, Pals, Lloret de Mar, Blanes o Santa Cristina d´Aro.

També a l´interior

Amb tot, no només els municipis de costa tenen problemes en aquest sentit perquè Figueres, Puigcerdà o Llagostera també fa anys que els pateixen.

Un dels aspectes destacats de l´informe és que per primer cop municipis de la importància de Sant Cugat del Vallès, Premià de Dalt, Palafolls o Calella entren a la llista de poblacions amb deficiències en la cobertura de telefonia mòbil. Per contra, cap municipi ha solucionat els seus problemes durant el 2012, quan, per exemple, el 2010 ho van fer una dotzena.

Així, un 31,6% dels municipis fa més de quatre anys que tenen problemes de cobertura, un 26% més de tres anys, el 34,5% més de dos anys, i un 8% fa un any.

Per explicar aquest fet, el degà de COETTC, Ferran Amargo, va explicar que cada dia creix més l´ample de banda exigit pels serveis utilitzats, així com el nombre de terminals, tauletes i telèfons de nova generació, que permeten aquestes aplicacions. Una realitat que, segons Amargo, obliga a dimensionar la xarxa en funció de les noves tecnologies en telefonia mòbil, així com actualitzar i fer "coherent" la normativa a les noves demandes.