L'Ajuntament de Ripoll ha decidit endurir l'aplicació de l'ordenança de circulació dels ciclistes pels carrers de la localitat. En un principi la mesura ha afectat un ciclista que fa uns dies es va saltar el semàfor del carrer Girona. A més de passar-se el semàfor, circulava per la vorera. Segons fonts municipals, el ciclista ha estat sancionat amb una multa de 75 euros "per conducció temerària". Des del 28 d'abril del 2009, L'Ajuntament de Ripoll disposa de l'ordenança municipal de circulació de vehicles i vianants que reglamenta l'ús de les bicicletes. En concret exposa la prohibició de circular per voreres o per la calçada en sentit contrari al previst. Evidenment, les ordenances disposen el compliment de les normes de circulació, una de les principals és el respecte als semàfors en vermell.

Això no obstant, fins ara, les normes no s'havien aplicat amb contundència. Els agents de la Policia Local o els Mossos s'havien limitat a avisar de paraula els ciclistes que enxampaven sobre una vorera. Les sancions només s'aplicaven en cas de descobrir algú quan se saltava el semàfor en vermell o en contradirecció. Sobretot si la situació comportava perill.

Així, l'alcalde, Jordi Munell (CiU), ha explicat que la sanció s'ha de considerar una mesura exemplar. L'Ajuntament preveu que amb mesures com aquesta s'evitin comportaments que puguin resultar perillosos i que la llei prohibeix. Alhora admet que alguns veïns s'han queixat -com de fet ho havia fet també el mateix grup de CiU quan era a l'oposició- del poc respecte d'alguns ciclistes per l'espai destinat als vianants i també per circular per voreres i places.

La circulació a Olot

Fonts de l'Ajuntament d'Olot, ahir, van apuntar que el municipi cada vegada tendirà més a castigar les conductes inciviques dels ciclistes. Una de les accions exposades per les fonts consultades és l'incompliment de la prohibició de la circulació de vehicles pels carrers del nucli antic. Aquestes zones estan controlades per pilones que s'eleven a través d'un comandament electrònic per limitar la circulació als veïns de l'àrea. És en el precís moment en què s'eleven les pilones per impedir el pas, quan algun ciclista entra a tota velocitat pels carrers, amb les consegüents molèsties als vianants.

Les altres males conductes enumerades són la circulació per sobre les voreres de parcs i de places i l'incompliment dels senyals de trànsit.

Les mateixes fonts han assenyalat que fins ara les accions del municipi s'han basat en campanyes informatives. En aquest cas, les agents cíviques han estat l'instrument que s'ha fet servir sobretot per informar els ciclistes més joves del perill de les conduccions temeraries i prohibides encara que siguin damunt d'una bicicleta.

L'Ajuntament ha tingut en compte el fet que cada vegada es detecten ciclistes de més edat que no respecten les normes de circulació. En aquest cas la tendència és d'avisar, però en comptes de fer-ho les agents cíviques, ho fan els Mossos d'Esquadra i la Policia Municipal.

Per exemple, si un ciclista circula per damunt de la vorera i és visualitzat per un cotxe patrulla, el segueixen i quan para li recriminen el seu comportament i l'avisen de la possibilitat de ser sancionat.

El problema està que tant Ripoll com Olot no disposen de vials que possibilitin una circulació segura per tota la ciutat. Olot només disposa d'un carril bici que connecta la carretera de Sant Joan de les Abadesses amb l'Estació Vella al barri de Sant Roc i Ripoll de trams de la ruta del Ferro que passen per la perifèria.

La manca de seguretat s'accentua en les àrees en què les carreteres connecten amb localitats veïnes. Per exemple, a l'entrada a la Canya (Vall de Bianya) per Olot, l'Ajuntament ha eixamplat les voreres. L'acció ha suposat l'eliminació del voral marcat amb una línia blanca que marcava la separació entre un ciclista i els vehicles. Així, durant quasi un quilòmetre el ciclista vulgui o no vulgui està obligat a circular arran dels cotxes.

En aquestes zones, la conducta més perillosa es podueix quan a més de no disposar de separació els ciclistes circulen en parella i alenteixen la velocitat dels cotxes.

El problema dels cicilistes és d'àmbit estatal. Fa pocs dies a Madrid, també, van sancionar un ciclista per saltar-se un semàfor en vermell. En aquest cas, el càstig va ser de 200 euros. Això no obstant, l'insòlit del cas no va ser el preu de la multa, si no que al mateix moment que el ciclista tres vianants es van saltar el semàfor de manera descarada i no van ser sancionats. A Barcelona, l'Ajuntament modificarà l'Ordenança Municipal amb l'objectiu de simplificar-la per tal que els ciclistes comptin amb paràmetres clars i entenedors respecte a com han de circular.