Gairebé nou mesos han passat des que el Govern espanyol va canviar de mans i que, després de set anys, el Partit Popular tornava a agafar les regnes de l'Estat espanyol. Ho feien, com sol ser habitual després d'una campanya electoral plena de promeses, propòsits i infinites "prioritats". Una d'elles, en l'àmbit estrictament gironí, el desdoblament de la N-II, el principal eix de comunicació per carretera gratuït de l'Estat espanyol amb Europa per la part del Pirineu català. Una via que en molts trams supera els 25.000 vehicles diaris i que, a dia d'avui, continua igual que el dia en què es van acabar les promeses i les "prioritats" i que la Montcloa va acomiadar l'equip de Zapatero i va donar la benvinguda al de Rajoy. Nou mesos després, la caixa de l'Estat continua buida i la N-II continua tan empantanegada, o pitjor, com el dia en que fa tres anys les màquines van deixar de treballar-hi. Mentrestant, però, d'altres zones de l'Estat ja gaudeixen dels seus corredors desdoblats pels quals els vehicles podran circular de forma ràpida, evitant així l'ús de carreteres comarcals (que, dit sigui de passada, és l'estat que presenta la Nacional gironina).

El darrer cas s'ha donat aquesta setmana a la comunitat de Múrcia. La ministra de Foment, Ana Pastor, que com tot el govern en conjunt segueix fidel al discurs de "quan tinguem diners ho farem", va assistir divendres a la inauguració de dos trams de l'A-33, que enllaça Múrcia amb Jumilla i que escurça el viatge entre ambdues localitats a tan sols mitja hora. En total, 30 quilòmetres de via desdoblada en una obra que s'ha anat realitzant al llarg de cinc anys, amb una inversió de 122,52 milions d'euros. Són dos trams d'una carretera que en total en té cinc, el més important dels quals és el cinquè, que connecta amb la A-31, l'autovia que va de Madrid a Alacant. Aquest tram, el més reivindicat, es preveu que estigui acabat al 2016 amb una inversió de 60.439.983 milions repartida en quatre anys. Una situació que, tot i no ser idònia, supera amb escreix el cas de la futura autovia gironina, que té les obres aturades des de 2009.

En aquest sentit, però, la ministra de Foment va voler advertir que el tramos que falten "s'aniran executant segons la disponibilitat econòmica. Anirem anunciant nous tramos quan hi hagi pressupost, tot el que es digui de més són fantasmades". Una advertència que pot sonar molt familiar a tots els usuaris i reclamants del deute que té l'Estat amb les comarques gironines arran de la N-II.

I és que tot i haver destinat en els pressupostos d'aquest any 15,9 milions al tram Caldes-Sils de la Nacional, a dia d'avui no hi ha hagut cap moviment que indiqui que puguin reiniciar-se les obres a curt termini, i no hi ha garanties que això acabi passant aquest any. Mentrestant, la N-II, aquella "prioritat" per tothom a Girona, continuarà tal com fa tres anys que està, i continuarà sent testimoni del degoteig d'accidents que s'hi registren pel fet de ser una carretera comarcal amb trànsit d'autovia.