La Generalitat ha projectat una façana comercial (destinada a la nàutica) amb una marina seca per a 120 embarcacions al port de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà). El Govern ha entregat avui a l'ajuntament el pla especial d'aquest àmbit, de més de 8.000 metres quadrats, i ara el consistori li ha de donar el vistiplau. La zona a desenvolupar comprèn l'espai on ara s'hi situa l'escenari del Festival de la Porta Ferrada. En total, s'hi projecten cinc edificis, que hauran d'aixecar inversors privats. La Generalitat assumirà part del cost d'urbanització, que s'estima en 600.000 euros. El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, destaca que el pla permet "relligar el municipi amb el port".

El pla especial d'aquest àmbit, que complementa el general del port, es va començar a redactar l'any 2009. Ara, aquest dilluns, la Generalitat ha entregat el document a l'Ajuntament perquè l'estudiï. El pla especial es refereix a una zona específica de tot l'àmbit del port. En concret, la que queda delimitada pel vial longitudinal i el penya-segat que uneix la zona amb el camí de ronda.

Es tracta d'un espai amb una superfície de 8.180 metres quadrats, part de la qual acull ara l'escenari del Festival de la Porta Ferrada. La proposta de la Generalitat passa per urbanitzar tot aquest espai amb una mena de rambla i aixecar-hi cinc edificis.

D'aquests, els quatre primers tindran una alçada màxima de nou metres (planta baixa i pis). Entre d'altres, per no trencar l'estètica del penya-segat. Ocuparan una superfície d'entre 200 i 250 metres quadrats i es destinaran a usos relacionats amb la nàutica. Un d'ells serà un centre cultural i de formació i, els tres restants, acolliran empreses.

A més d'aquesta façana comercial, l'àmbit es complementarà amb una marina seca, que se situarà a la zona més propera al Club Nàutic. Tindrà una superfície de 1.120 metres quadrats i l'edifici podrà arribar fins als 12 metres d'alçada (la qual cosa equival a dues plantes). Es preveu que pugui acollir fins a 120 embarcacions, amb eslores inferiors als 8 metres.

A partir d'ara, aquest pla especial específic del port de Sant Feliu de Guíxols inicia dos camins. Per una banda l'administratiu, que es preveu completar a principis de l'any que ve. Entremig, el pla ha de ser aprovat pel ple de l'ajuntament i també rebre el vistiplau de la Comissió d'Urbanisme.

De projecte a realitat

El segon camí que s'enceta és el que ha de permetre transformar el projecte en realitat. I perquè això sigui possible, com ha admès el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, faran falta inversors privats.

La Generalitat estima que el cost d'urbanització de tot el sector -és a dir, aixecar el passeig- costarà uns 600.000 euros. Ricard Font ja ha indicat que la intenció és que el Govern assumeixi una part d'aquesta inversió, i que la resta vagi a parar a mans de privats. Pel què fa als edificis, aquests s'hauran d'aixecar amb diner privat.

Font ha precisat que el pla especial específic permet "relligar el municipi amb el port" i ja ha avançat que, en cap cas, l'obra s'ha de fer tota d'una tacada. "El que fem nosaltres és facilitar oportunitats de negoci, i a partir d'ara cal començar a treballar per trobar inversors", ha concretat Ricard Font.

Per la seva banda, l'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols ha rebut amb molt bons ulls la proposta que li ha fet la Generalitat. D'entrada, perquè com assegura l'alcalde, Joan Alfons Albó, el pla "no concep aquesta part del port com una zona industrial, sinó com una extensió de la ciutat".

"El que es fa és aprofitar aquest front de mar de Sant Feliu de Guíxols i integrar-lo a la ciutat; en certa manera, ho deixem en ordre per poder rebre aquelles inversions que vinguin", ha precisat Albó. El pla especial específic d'aquest àmbit no inclou la zona del Club Nàutic, que té un expedient disciplinari obert per part de l'equip de govern.

Per últim, l'alcalde de Sant Feliu ha avançat que després de l'estiu -probablement, al setembre- l'Ajuntament presentarà el pla especial del sector Calassanç, que comprèn l'edifici Joan I (situat davant l'àmbit del port). En referència al bloc, Albó ha dit que el document preveurà un espai lliure al voltant de l'edifici per si en un futur es vol proposar alguna solució que passi per rebaixar-ne l'alçada.