A finals de la setmana passada, Ryanair tornava a acaparar portades i titulars amb l'anunci d'una nova reducció del nombre de vols que sortiran i arribaran a Girona aquest hivern. Aquesta vegada, però, no ho fa en un marc de conflicte amb la Generalitat, que com afirma el director de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ja sabia que la companyia volia fer un plantejament més conservador i mantenir les rutes que asseguren un nombre elevat de passatgers.

Els va sorprendre la reducció de rutes anunciada per Ryanair per aquest hivern?

No ens va sorprendre. Nosaltres fem un seguiment des del primer moment de la rendibilitat dels vols i dels nivells d'ocupació, i sabíem de la voluntat de Ryanair de fer un plantejament conservador per aquest hivern, però vam treballar per mirar de mantenir un nivell de passatgers que estigués al voltant de la xifra de l'any anterior.

Quan encara s'estava negociant el nou acord amb la companyia es van reduir a 25 les rutes per a l'hivern passat, i es va interpretar com a mesura de pressió. Aquest any s'ha anunciat que es redueixen a 21. Estem pitjor que l'hivern passat?

Aquí ens estem fixant en rutes i freqüències, i crec que ens hem de fixar en el nombre de passatgers que portem. La companyia ens assegura que amb la feina que hem fet tindrem aproximadament els mateixos passatgers que l'hivern passat. I potser més, perquè algunes noves rutes s'incorporaran fins que comenci la temporada. Tenint en compte això i que aquest hivern pot ser un dels més complicats per les companyies aèries, amb menys guanys, pèrdues, restriccions de vols... no podem dir que estiguem contents, però haurem de veure quin és el nombre de passatgers.

S'han eliminat capitals europees com Londres o Dublín. Aquestes destinacions no asseguren més passatgers?

Segons la companyia, en molts casos, no. I en alguns casos crec que acabarem tenint més rutes de les que tenim. Hi ha espai per poder-les incorporar sempre que siguin rendibles des del punt de vist de l'ocupació.

S'està complint amb les xifres acordades, o l'ocupació ha baixat més del que s'esperaven?

L'ocupació de passatgers és més baixa de l'esperada. Tot i això, hem passat tres mesos, comptant el juliol, creixent per sobre del 10%, i això és una notícia positiva per a l'aeroport. La xifra referencial són els tres milions, per sota de la qual, com que haurem promocionat menys rutes, també hi haurà una menor aportació en concepte de contractes de màrqueting.

S'han obert algunes rutes cap a Europa de l'Est i els països escandinaus. Han funcionat?

Molt bé. Turku (Finlàndia) ha funcionat molt bé i té perspectives de millora de cara a l'any que ve. Hi ha mercats més madurs i en aquest sentit crec que estem tots molt satisfets d'arribar a aquest mercat escandinau.

L'aeroport de Girona és un aeroport rendible?

Sí, sense cap mena de dubte. Històricament ho ha demostrat, té moltes possibilitats de futur. El potencial és molt gran, i hi ha moments millors i pitjors. La circumstància actual és que de la mateixa manera que a Europa hi ha crisi i els avions no arriben tan plens, tampoc des de Girona surten tan plens. Assegurar el mateix nombre de passatgers que l'any passat és bo per a les comarques gironines però el que sí que hem de treballar amb la companyia és a incorporar noves rutes que ens permetin créixer en passatgers i consolidar alguns mercats.

Com ara?

Doncs el conjunt de la Gran Bretanya, que és un mercat potent, i més de cara a l'estiu que ve els mercats de l'Est que no són de Ryanair pròpiament dits.

Hi ha espai, doncs, perquè entrin més companyies?

Sí. Ho hem de dir sempre pensant ja en l'estiu de 2013. Crec que aquest hivern serà molt complicat, però per a l'estiu hi ha sobre la taula algunes companyies que han mostrat el seu interès per començar uns nous vols des de Girona, i nosaltres hi estem treballant per fer-ho possible.

Canviant de tema, ha passat ja més de la meitat d'aquest 2012 i la N-II continua igual. Creu que hi ha espai perquè l'Estat inverteixi els 15,9 milions que té pressupostats abans de finals d'any?

Això ho han de preguntar a l'Estat, jo amb les seves inversions procuro no fer valoracions.

Des del Departament de Territori i Sostenibilitat s'ha posat molt d'èmfasi a reivindicar el tram sud i no tant el nord. Es desdoblarà de Girona cap amunt?

La prioritat és de dalt a baix. El compromís de l'Estat és el seu total desdoblament i és el Ministeri qui ha d'afrontar el debat. I si hi ha un altre debat, és el Ministeri qui l'ha d'afrontar en tant que és responsabilitat seva l'execució del conjunt del tram.

L'any passat va pronosticar que el 2012 seria un bon any per als trens regionals. Han acomplert objectius?

No. Només hem fet un pas. Jo vaig dir que el 2013 podia ser un bon any perquè, a dia d'avui, des del punt de vista dels regionals de Girona, és que els trens queden estrangulats a Sant Celoni i a Granollers. És la primera estrangulació, i aquesta serà difícil d'eliminar, perquè necessita una millora de la infraestructura i el nivell d'inversió de l'Estat a Catalunya és del 7% del que havia d'invertir entre 2008 i 2015, i no crec que creixem gaire més. El segon punt eren totes les obres de Sagrera, que si les previsions són que al 2013 finalitzin aquestes obres amb la posada en marxa de l'Alta Velocitat, podrem eliminar tota una sèrie de penalitzacions horàries, de retards i d'afectacions al servei entre Girona i Barcelona.

Es preveu que el projecte de Rodalies de Girona es pugui desencallar abans d'acabar el 2012?

El contracte de serveis que vam redactar amb Renfe estava configurat perquè a l'abril entrés en marxa. La companyia va posar la condició de posar en marxa els serveis quan estigués signat el contracte. A hores d'ara, després que s'hagi aprovat la Llei de Liberalització del sector ferroviari, que havia d'estar complerta al gener de 2011 per part de l'Estat per poder fer efectius els acords de traspassos; i ara ens hem posat a treballar en el contracte de serveis per veure si som capaços de tancar-lo per aquesta tardor.