En poc més de dos anys, la Diputació es convertirà en l'organisme que gestionarà la major part dels serveis de les comarques gironines, si els mateixos ajuntaments no fan mans i mànigues per impedir-ho. El Govern espanyol donarà un any a tots els municipis de menys de 20.000 habitants perquè demostren que els serveis que ofereixen són sostenibles i que no hi ha duplicitats administratives. En el cas que es demostri que el servei no és sostenible econòmicament, l'Ajuntament perdrà la gestió que passarà automàticament a mans de la Diputació. De les 221 poblacions que té Girona, només 8 es lliuraran d'aquest control.

Dins el paquet de mesures que el Govern espanyol ha presentat la Unió Europea per obtenir els 100.000 milions d'euros del rescat a la banca es preveu una reducció de la despesa municipal de més de 9.000 milions d'euros entre 2013 i 2014. Per portar-ho a terme, l'Excutiu de Rajoy preveu estalviar 3.500 milions d'euros al pressupostos de 2013 i 5.500 milions d'euros més als comptes de 2014.

El paquet de mesures comença per establir "un període transitori d'un any per avaluar la sostenibilitat financera i evitar duplicitats administratives dels serveis municipals en municipis inferiors a 20.000 habitants". Per posar-la en marxa el Govern aprovarà un Reial decret aviat. Si l'avaluació finacera resulta negativa "comportaria el traspàs de mitjans materials i personals a la diputació provincial".

El mateix criteri s'aplicarà també per les mancomunitats de serveis. En cas que el servei que s'ofereixi no sigui competència municipal "implicarà la dissolució immediata de la mancomunitat".

Acabar amb el dèficit

El G0vern del PP també pretén donar una nova dimensió al sector públic local i es controlaran la prolongació de situacions de dèficit. Els Ajuntaments disposaran fins al 31 de desembre de 2013 per aprovar un pla de sanejament individualitzat amb l'objectiu de corregir la situació de dèficit. Si aquesta correcció no es complís a 31 de desembre de 2014, l'entitat local en el termini màxim dels set mesos següents a comptar des d'aquesta data, dissoldrà cadascuna de les entitats que es trobin en situació deficitària. Si esgotat el termini les entitats locals no ha dissolt les esmentades entitats, quedaran automàticament dissoltes l'1 d'agost de 2015.

Per a les entitats locals menors es mandata la dissolució de les existents en el moment de l'entrada en vigor de la present llei. En el cas de Catalunya, l'entrada en vigor suposarà acabar amb les Entitats Municipals Descentralitzades (EMD). En l'actualitat a Catalunya hi ha 63 EMD, encara que cap es troba a les comarques gironines.

Pel que fa a la contractació de personal eventual, es disposa que "el nombre màxim de personal eventual de cada entitat local no podrà excedir del seu nombre de regidors".

També s'ha descartat el nomenament de càrrecs de confiança com a cap d'àrea o gerents als organismes supramunicipals. Així, el memoràndum diu que "el nomenament de personal directiu que, en el seu cas, hagués en les Diputacions provincials, Consells i Consells insulars deurà efectuar-se entre funcionaris de carrera de l'Estat, de les Comunitats Autònomes, de les Entitats Locals o funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter estatal, d'acord amb els criteris de competència professional i experiència.

El govern també preveu enfortir les tasques de control des de dins del mateix Ajuntament. Per això, s'enforteix "la figura de l'interventor local per dotar-lo de major imparcialitat i garantir així un control financer i pressupostari més rigorós de les Administracions locals". Els interventors, "tornaran a dependre funcionalment de l'Estat, que seleccionarà i sancionarà els funcionaris d'habilitació de caràcter nacional".