Fent una mirada restrospectiva a l'història de la ruta, l'anunci de la darrera supressió del vol Girona-Madrid, tot i suposar un "shock" per al territori, no ha d'agafar per sorpresa a ningú. De fet, la decisió de Ryanair, emmarcada dins un context de tensions amb Aena pel que consideren un excés en l'import de les taxes que s'exigeixen a l'aeroport de Barajas, és una més dins d'una llarga llista d'anades i vingudes d'un vol que mai s'ha estabilitzat a Vilobí d'Onyar.

Des que el primer avió es va enlairar en direcció a la capital espanyola l'any 1967, han estat diversos els intents d'afiançar un ruta que des del territori es considera vital, sobretot dins el món empresarial. Ibèria, Aviaco, Air Nostrum, Regional Airlines, Merblick, Air Girona, Air Catalunya, Intermed o Spanair han estat les aerolínies que es van proposat, sense èxit, oferir a Girona una connexió fixa amb Madrid. Totes ho van intentar, i de la mateixa manera, totes van fracassar. La darrera que ha agafat les regnes, i amb un èxit considerable, ha estat Ryanair.

De fet, el primer vol que va operar la companyia irlandesa per unir Barajas amb Girona es va enlairar amb un 90% d'ocupació, i la ruta inversa es va fer amb tots els seients ocupats. De fet, l'aerolínia d'O'Leary va mantenir aquesta ruta com un dels seus vols més exitosos fins al 2011, quan en el marc de les tensions amb la Generalitat per arribar a un nou acord per operar des de Girona, la companyia va eliminar les freqüències cap a Madrid com a mesura de pressió.

Durant l'any, aproximadament, que va estar aturada la ruta, sobretot fins que va arribar l'acord amb el Govern català, molt es va especular amb el futur d'aquesta ruta, i fins i tot es va anunciar la possibilitat que Spanair la recuperés.

Amb l'anunci de l'entesa entre Ryanair i la Generalitat, Madrid va tornar a figurar en el mapa de rutes de l'imperi O'Leary per la temporada d'estiu 2012, i ho ha fet amb uns registres d'ocupació elevats. En total, la companyia ha transportat 78.460 persones entre els mesos de març i juliol, amb una mitjana del 80% d'ocupació.

El mes en el que menys passatgers van utilitzar aquesta connexió va ser el març, quan els avions només anaven al 64% de les seves possibilitats, però l'increment va ser progressiu. Així, el gruix de viatgers d'aquesta ruta s'ha registrat entre maig i juliol, amb ocupacions que han anat del 81 al 83%.

L'anunci de l'anul·lació del vol de la companyia deixa, doncs, l'aeroport sense una de les seves rutes més rendibles. Així ho confirmava el Director General de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, que també va esmentar la dificultat de trobar alternatives, ja que totes les companyies demanen entre 1,5 i 2 milions per operar la ruta. En tot cas, el Girona-Madrid ha escrit una nova pàgina a la seva llarga història i ara espera el desenllaç d'aquest nou capítol que ni de bon tros serà el definitiu.