La crisi econòmica comença a notar-se per primer cop en la davallada de les sortides que fan les embarcacions de motor d'esbarjo. Així han pogut constatar-ho els equips d'emergències de Salvament Marítim. En aquests primers set mesos de 2012, des de l'1 de gener fins al 31 de juliol, els seus rescats han baixat un 15%. Una davallada que el cap de Catalunya del cos, Jaume Zaragoza, atribueix al fet que les excursions amb aquestes barques resulten cares a causa de l'elevat preu del carburant i de la quantitat de litres que requereix omplir el seu dipòsit. "Si surts a navegar notes que hi ha menys gent", explica obertament. Els serveis requerits per velers es mantenen en xifres d'altres estius.

Salvament Marítim ha fet 359 serveis de rescat des de l'1 de gener fins al 31 de juliol d'aquest 2012, un 15% menys que durant el mateix període de l'any anterior. Una davallada significativa que el cap del cos d'emergències a Catalunya, Jaume Zaragoza, atribueix a la crisi econòmica.

Més del 70% dels serveis del SM són per rescatar embarcacions d'esbarjo. I en la majoria d'aquests casos l'emergència s'activa perquè hi ha una avaria en el motor. L'alt preu dels carburants ha fet disminuir les sortides d'esbarjo i, en conseqüència, els serveis d'emergència provocats per les avaries del seu motor, segons interpreta Zaragoza, per primer cop des de l'esclat de la crisi econòmica també han baixat significativament. "Si surts a navegar ho notes, aquest any hi ha menys gent".

Salvament no ha notat cap diferència pel que fa a les embarcacions de vela. Aquestes segueixen generant el mateix volum de rescats -molt minoritaris en comparació amb les de motor- que els anys anteriors.

La Costa Brava concentra més rescats

La Costa Brava aglutina la major part dels rescats d'embarcacions d'esbarjo avariades. "És un punt des d'on s'acostuma a sortir a les Illes i que també compta amb molts racons i cales que resulten molt atractives", explica Zaragoza. La gran afluència de turistes que decideixen visitar i conèixer la costa des del mar també acaba incrementant aquests tipus d'incidents.

Mar endins

Salvament Marítim té competències sobre qualsevol operació de rescat que tingui lloc a partir dels 200 metres de la sorra de la platja i a més de 50 metres de la costa. En aquestes latituds les seves actuacions en incidents protagonitzats per banyistes, caiaquistes o surfistes són gairebé inexistents.

"Veiem una església"

Zaragoza recomana obeir totes les recomanacions que es faciliten a través de fulletons, de la pàgina web i d'una aplicació per smartphones, a tots els navegants. També posa d'exemple casos de rescats que s'han complicat perquè les persones que el sol·licitaven desconeixien completament la seva situació.

"Et diuen des d'on som veiem un turó i una església", unes indicacions que obren un ventall de possibilitats gairebé il·limitat a la costa catalana. "Llavors preguntes de quin port has sortit, quina direcció has pres, quina velocitat portaves, durant quants minuts, i intentes situar-los al mapa". Una tasca que resultaria innecessària si s'haguessin pres les precaucions indicades.