Amb la sensació generalitzada que aquest estiu està essent més fluix pel que fa al conjunt de l'ocupació hotelera a les comarques gironines, els resultats de l'enquesta realitzada pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme mostren unes dades que, segons el president de la Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona, Antoni Escudero, no s'ajusten a la realitat del moment que està vivint el sector, que està patint la crisi més que la temporada d'estiu de l'any passat.

Segons els resultats d'aquesta enquesta de Frontur, a Catalunya es va incrementar un 9% l'arribada de turistes durant el mes de juliol. Vostè els ha vist?

No. Precisament hem estat parlant i analitzant aquestes dades que ha dit el Ministeri d'Indústria i Comerç, i crec que això ha tingut repercussió a les grans ciutats com Barcelona, que són un pol turístic important, però a les comarques de Girona no. Ha estat un mes bastant dur i l'agost està sent molt desigual. Hi ha llocs on els hotels estan tenint una bona ocupació però n'hi ha d'altres que no. Aquestes dades no mostren el conjunt de la realitat de Catalunya, i ni molt menys de les diferents comarques, que cadascuna té unes característiques importants. Nosaltres, a la Federació d'Hostaleria, representem diverses associacions de la província i n'hi algunes com la Garrotxa, el Ripollès o la Cerdanya que estan sota mínims i que no tenen res a veure amb això que s'ha publicat.

La sensació és que, almenys a la Costa Brava, n'han vingut menys, de turistes?

A la Costa Brava també està essent un estiu molt desigual. Hi ha establiments que per les seves característiques, com els que han treballat molt la promoció i el tema de la venda per Internet, potser han treballat més, però hi ha molts altres hotels o restaurants que han baixat molt.

Creu que l'increment de la quantitat que mostra l'enquesta va en detriment de la qualitat que es busca?

La qualitat ve una mica marcada per la despesa que fan, i en fan menys que altres anys; i per les estades i pernoctacions, que també són menys que altres anys. El nivell ha baixat, i això que hagin arribat més turistes no vol dir que hi hagi més ingressos, perquè potser n'han vingut més però han baixat les pernoctacions i això vol dir menys ingressos. Aquestes estadístiques que han sortit no s'ajusten a la realitat econòmica que nosaltres busquem, que és el nostre benefici.

Té la impressió que cada any interessa dir que han vingut més turistes que a l'anterior?

És clar que hi ha interès. Trobo normal que en aquests moments de depressió econòmica que hi està havent a Espanya, i que ens ho està fent passar malament, que la feina de les administracions sigui dir que anem bé i que han vingut més turistes. Però bé, cal pensar que això és una cosa i la realitat n'és una altra.

El mes d'agost com està anant? Ajudarà a reforçar el mal juliol?

L'agost és un mes que per excel·lència tanca tothom, tothom està de vacances, i vulguis o no va funcionant. Aquest mes està sent més fluix que l'any passat, perquè la crisi s'està notant molt als establiments i en la restauració, sobretot, és on més es nota. Als hotels i apartaments es nota que la gent no surt tant, va més als supermercats que també són establiments associats, però el 60% són restaurants i hotels de la província. S'està notant, està sent molt complicat.

Els hotels s'estan havent d'adaptar al gran increment de les reserves que es produeixen a última hora?

Sí, per força. Dels hotels de la província de Girona, els que nosaltres tenim associats, fa tres anys no n'hi havia ni un 20% que operessin a través de webs com Rumbo o d'altres. Ara, en aquests moments, tothom està operant amb aquestes companyies de reserves, que són que venen d'última hora i les que estan donant aquestes diferències que hi ha.

Les elevades temperatures que s'estan registrant en aquestes darreres setmanes beneficien o perjudiquen el mercat turístic?

Això és un fet que beneficia. Està fent que s'allargui la temporada, beneficia, la gent surt més, beu més... La gent no pot estar tancada a casa, han de sortir. Aquesta és la impressió que hem notat amb el que hem parlat amb la gent de la província. Es fan enquestes, truquem a hotels i la impressió és aquesta.