L'informe inicial dels GRAF dels Bombers sobre el gran foc que va afectar la comarca fa un mes revela que hi va haver moments de "caos" inicial perquè l'incendi els va desbordar. El document estableix que el foc està classificat com a incendi de cinquena generació perquè era un gran incendi forestal acompanyat d'una emergència civil ja que hi havia nuclis de població, infraestructures i zones agrícoles que requerien protecció. Segons el text, hi va haver "sensació d'impotència i desordre" entre alguns efectius que veien que no podien donar a l'abast i destaca alguns problemes de coordinació en alguns canvis de torn. A més, revela que alguns bombers van estar "massa estona" esperant rebre ordres perquè no sabien què havien de fer.

El document, elaborat pel Grup de Reforç d'Actuacions Forestals (GRAF) assegura que era pràcticament impossible aturar l'avanç de les flames perquè l'incendi va assolir unes velocitats de propagació que van arribar als 7,7 quilòmetres per hora en el tram entre Capmany i Biure.

La ràpida propagació sumada a la dificultat per atendre totes les necessitats en un territori amb molts nuclis de població, masies aïllades i infraestructures diverses va fer que en els primers moments hi hagués situacions de "caos". El motiu: no poder fer front a totes les demandes de protecció.

Els GRAF detallen, a més, que hi havia tantes incidències prioritàries i simultànies que era gairebé impossible seguir la cadena de comandament habitual en aquests casos. "La velocitat amb la qual arriben les informacions i demandes als gestors de l'emergència és molt més gran que la capacitat de prioritzar, transmetre i supervisar les ordres, per tant, una gran quantitat de decisions es prenen als nivells operatius mitjans, a peu de foc", destaca l'informe que assegnyala, també, que perquè aquest sistema sigui eficaç cal que tots els comandaments tinguin clares les prioritats. El document també explica que es prioritzaven serveis a partir de "la poca informació disponible en el moment", que es prenien decisions de forma instantània i amb poca possibilitat de seguiment o reavaluació. La multitud de demandes de protecció de punts sensibles va generar, diuen, "sensació d'impotència i desordre". En aquest sentit, conclou que algunes unitats van assumir "riscos" a l'hora de donar una resposta ràpida a algun avís.

Amb tot, el document també recull que alguns mitjans tant de Bombers com de les ADF van tenir la sensació d'estar "massa estona esperant ordres" al punt de trànsit. Un fet que també van constatar alguns dels municipis afectats per les flames. Malgrat això, l'inform estableix que aquesta espera va ser "necessària" perquè calia estructurar els recursos per anar ordenant "el caos inicial". "Sinó, s'hauria seguit mantenint el nivell de confusió i desconeixement de qui fa què i a on", destaca l'anàlisi.

L'estudi del grup de reforç -que elabora aquesta unitat i després fa arribar a la resta d'efectius de Bombers- també insisteix en la manca de cultura d'autoprotecció de la ciutadania davant d'una gran emergència com la que es va viure el passat mes de juliol a gran part de la comarca.

"Hi ha necessitat de fomentar l'educació i la formació en nocions bàsiques", insisteixen. De fet, els Bombers també proposen aplicar una normativa similar al decret de prevenció d'incendis de la urbanitzacions en els elements vulnerables del territori. Franges de protecció a les masies o mantenir els boscos al voltant dels nuclis de població nets en són alguns ?exemples. Pel que fa al paper dels municipis, els GRAF també destaquen que cal coordinar i unificar missatges a la població perquè no es provoquin confusions entre l'evacuació, el confinament i l'autoevacuació desordenada.

Precisament Diari de Girona va publicar ahir que Interior va anunciar que té la intenció d'oferir formació més avançada als alcaldes dels municipis catalans per millorar l'execució dels plans de prevenció de protecció civil contra els desastres com poden ser els incendis, les nevades o les inundacions. El director d'Interior a Girona, Albert Ballesta, va explicar que malgrat que els municipis han respost correctament davant dels focs d'aquest estiu, hi ha marge de millora.

Els ADF demanen ajuda

D'altra banda, l'Associació d'ADF de l'Alt Empordà ha demanat col·laboració ciutadana a través de la publicació d'un número de compte corrent al seu web per fer front als costos en material que han suposat les tasques d'extinció de l'incendi. Asseguren que les avaries en vehicles i eines del seu equip, a banda de la despesa "extra en combustible", són ara "inassolibres". Els efectius recorden que les ajudes de les administracions són l'única via de finançament amb la qual compten i que aquestes han disminuït molt des de l'esclat de la crisi.

Mentrestant a la comarca continuen les actuacions a favor de la recuperació del territori devastat per les flames. Figueres es prepara pel concert solidari que farà el proper 8 de setembre i el Consell Comarcal s'ha unit a la iniciativa de la fundació de prevenció de residus i consum amb la campanya "Desembruta". En aquest sentit, diuen que l'incendi ha posat al descobert diversos punts de deixalles que aquest sistema permet geolocalitzar, datar i fotografiar oferint una base de dades actualitzada. A la web del focempordà es pot descarregar aquesta aplicació per a smartphones. També es pot informar a través del web.