Els conductors gallecs estan de sort perquè, a partir d'aquesta tardor, els que circulen entre Vigo i Pontevedra notaran una reducció en el preu del peatge de l'autopista després que el Ministeri de Foment ha anunciat que té gairebé tancat l'acord per la rebaixa. La situació en aquella comunitat té cert paral·lelisme amb el que passa actualment amb la N-II i l'AP-7 a les comarques gironines. El fet és que en aquella zona del sud de Galícia hi ha una autopista, la coneguda com la del Mar (AP-9) que és utilitzada per uns 36.000 vehicles l'any perquè la Nacional que circula en paral·lel, la N-550, no es troba en bones condicions i està pendent de reforma.

La bona nova per a Galícia i que celebraran molts dels conductors arriba a un mes de les eleccions autonòmiques, que se celebraran el 21 d'octubre després que el seu president decidís avançar-les. D'aquesta manera ho ha confirmat la ministra de Foment, Ana Pastor, en una entrevista al diari Faro de Vigo, del grup Editorial Prensa Ibérica (EPI), el mateix de Diari de Girona. Unes afirmacions que per a molts conductors gironins també serien benvingudes i celebrades si se'ls anunciés que rebaixen el preu de l'AP-7 perquè com és sabut aquí hi ha una autovia a mig fer -la futura A-2 , actual N-II- en molts trams, especialment a la comarca de la Selva, d'altres de promesos i sense realitzar. I majoritàriament tots elstrams es troben en paral·lel a l'autopista Ap-7.

Però aquesta descripció de res està servint per ara i tampoc ho fan les xifres, i és que per la N-II circulen almenys 20.000 vehicles ?l'any i si s'hi suma la frontera francesa i localitats costaneres, pots fer que el trànsit assoleixi els 80.000 vehicles, molt més del doble dels que passen per la l'autopista gallega que s'abaratirà. I a més cal recordar que la N-II en el seu tram gironí, concetra el 30 per cent de tots els accidents mortals que es produeixen a la demaració en un any. Fruit d'això l'alcalde de Figueres Santi Vila en va batejar un tram com a "corredor de la mort".

Però les prioiritats de Foment són unes altres i de fet, la ministra assegura que "espera tancar aquest setembre una rebaixa important del peatge Vigo-Pontevedra, una via que agafa sovint la ministra, ja que ella viu a Pontevedra. Si bé no diu cap dada, com va avançar Diari de Girona, Foment la situaria en gairebé el 50%. Per Pastor, la reducció del preu és de justícia perquè el tram "és un dels més costosos d'Espanya i supera als altres de l'AP-9 en un 25%; no poden pagar més uns ciutadans que altres". Però a més, ressalta que el preu que paguen diàriament els gallecs si escullen la Nacional és "el d'una hora gairebé de trajecte" i afegeix que "són milers els treballadors que han d'utilitzar l'autopista cada dia".

Per aconseguir aquest rebaixa ha calgut una negociació amb la concessionària de l'autopista gallega. Una demanda que des de sectors polítics, socials i econòmics de les comarques gironines també s'ha reclamat a l'Estat perquè es faci el mateix amb la concessionària de l'Ap-7, Abertis, però de moment no ha donat fruits. L'únic que és sabut és que l'Estat vol intentar aconseguir alguna rebaixa per als camions.

En canvi a Galícia, això de la negociació i rebaixa per a tothom sí que ha estat possible perquè segons la ministra, "no podem permetre que els habitans d'una província tinguin pitjors condicions que la resta" i per això afegeix es va demanar a Audasa, la concessionària, "un esforç en un tram que és especialment complicat per als ciutadans. I afegeix que convèncer-la és fer-li entendre que el cost del tram Vigo-Pontevedra que té per a "un vehicle lleuger de 0,1151 euros al quilòmetre davant dels altres de l'AP-9 que és de 0,0736. És a dir cicular entre Vigo i Pontevedra costa fins a un 25% més. Moltes persones no es poden permetre aquesta despesa".

Aquí a Girona, s'incrementarà el nombre de vehicles que circula per la N-II després del revés que suposa per a les famílies la pujada de l'IVA i per tant, tenir un menor poder adquisitiu.