La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha fet una crida a les facultats d'educació a replantejar-se la formació inicial dels docents per millorar els resultats acadèmics dels estudiants. Rigau va demanar a les universitats ajuda per "repensar com hem de formar els futurs docents", remarcant que "davant l'alumne el mestre també ha de saber de tot" i advertint que "no ens podem encallar en la ràtio o en els recursos, que és cert que són importants".

La titular d'Ensenyament va fer aquesta reflexió durant la conferència inaugural de la Jornada de Professorat de la Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport Blanquerna-Universitat Ramon Llull.

Rigau va dir ser "conscients que no hem obtingut del nostre sistema educatiu els resultats que pensàvem que tindríem" i va admetre "dèficits" quan es compara Catalunya amb altres països.

La consellera va defensar que una de les claus de l'èxit és la figura docent i va reconèixer la tasca del professorat en l'èxit de molts aspectes de la societat, com ara la normalització lingüística a través de la immersió, l'escola inclusiva o la cohesió social dels nouvinguts.

Però Irene Rigau també va reconèixer que cal avançar encara més en la formació inicial del professorat per assolir els nous reptes. Per aquest motiu, la consellera d'Ensenyament va explicar que "hem demanat a les facultats que siguin més rigoroses en determinades matèries, com per exemple les vocacions cientificotècniques". Sobre aquesta qüestió, Rigau va assenyalar que tan sols un 25% d'alumnes que han accedit a les facultats ho han fet a través del batxillerat cientificotècnic, "i amb el que han après a l'ESO no poden desvetllar les vocacions cientificotècniques entre els nostres nens i nenes. Hem de passar a l'acció", va concloure. Segons la consellera, per posar solució a la situació actual calen condicions per a accedir a magisteri, analitzar l'accés a la borsa de treball en el cas de l'administració pública i revisar els plans d'estudi. Per això, Rigau va expressar a les facultats la necessitat "de revisió dels plans d'estudi, ja que cal garantir un coneixement acadèmic d'aspectes clau i rebaixar d'altres qüestions". Rigau va recordar que "un mestre abans que res ha de ser exemplar".