Han passat ja 21 mesos des de la posada en marxa de l'alta velocitat ferroviària a les comarques gironines, el diumenge 19 de desembre del 2010, amb la circulació del primer tren que connectava Figueres i Perpinyà, un dels trams que han de formar la línia de llarg recorregut que finalment ha d'acabar connectant Barcelona i París. Des de llavors, però, no hi ha hagut cap novetat per la banda catalana, i els passatgers que desitgen fer la connexió amb l'alta velocitat des de la Ciutat Comtal encara han de fer el transbordament de trens a Figueres-Vilafant. Aquest fet provoca que per les vies destinades al TAV, passant pel túnel del Pertús circulin actualment tan sols sis trens diaris, una xifra que contrasta amb l'elevada inversió que va suposar l'obra i el temps que fa que estan en funcionament. Alhora, suposa un xoc amb els 132 trens que passen diàriament pel pas de Portbou.

Arran d'aquest dèficit, l'Estat es veu obligat a abonar a l'empresa propietària de les vies, TP Ferro, uns 44 milions d'euros com a compensació. Tot i les previsions inicials que situaven el límit per tenir la totalitat del tram de l'alta velocitat entre Barcelona i la frontera en ús a finals d'aquest any, un any més l'administració estatal haurà d'abonar aquesta compensació. I és que segons van anunciar el passat mes d'abril des del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, la data límit tornava a patir un endarreriment i l'arribada del TAV es tornava a posposar fins a mitjans o el tercer trimestre del 2013. El motiu, el retard en la licitació de les obres al tram Sagrera-Mollet i de les obres de l'andana de Girona. Tot i que els dos tràmits es van resoldre, el retràs en els terminis ja és insalvable i fins a la meitat de l'any vinent no es preveu que es vegin circular els trens d'Alta Velocitat per les comarques gironines provinents de Barcelona.

Mentrestant, les vies que ja estan en ús continuen infrautilitzades. Segons va informar Renfe, els darrers resultats mostren que des que la línia d'alta velocitat entre Figueres Vilafant i París es va posar en circulació el 19 de desembre de 2010, un total de 350.000 persones han optat per aquest mètode de transport.

El resultats mostren que les connexions que han registrat un major nombre de desplaçaments han estat les que comuniquen les ciutats de Barcelona i Paris, amb 85.250 viatgers, i Barcelona amb Montpeller, amb 69.700, tot i que ambdues requereixen el transbordament dels passatgers a l'estació de Figueres-Vilafant.

Des de la capital de l'Alt Empordà, la destinació més demandada ha estat París, que ha registrat un total de 36.500 viatgers, seguida de Montpeller amb 30.000 clients i Perpinyà amb un total de 11.350 persones en el primer any i mig de funcionament.

Actualment, la connexió en alta velocitat permet enllaçar Figueres Vilafant amb París en cinc hores i 26 minuts, mentre que des de Barcelona fins la capital francesa el trajecte es completa en set hores 25 minuts.