El desdoblament complet de la N-II tal com s'havia plantejat des de bon inici cada cop queda més lluny dins l'horitzó. Les promeses de totes les forces polítiques implicades d'ampliar la via des de Girona fins a la frontera, d'una banda, i des de la capital gironina fins a Tordera, de l'altra, sembla que quedaran en això, en promeses, en paper mullat i guardat al fons del calaix on es guarden les relíquies. De moment, l'Estat ja ha mostrat la seva voluntat de mirar altres opcions pel que fa al tram que connecta les comarques gironines amb la província de Barcelona, el de Maçanet-Tordera, un dels que encara es trobava immers dins els tràmits administratius i on les màquines encara no havien arribat a actuar.

En resposta a una pregunta escrita al Congrés formulada pel diputat gironí del PSC, Àlex Sáez, el govern espanyol va mostrar la seva voluntat de buscar altres opcions en aquest tram. "S'està replantejant la continuïtat del ?desenvolupament de les actuacions contemplades en el projecte", afirma la resposta. En aquest sentit, es justifica aquest canvi de postura al·legant que la via "ha deixat de complir la funció de tram de la Xarxa de Carreteres de l'Estat, des que al març del 2010 es va cedir la titularitat de la carretera N-II entre Montgat i Tordera, a la província de Barcelona, a la Generalitat de Catalunya". Aquesta cessió es va fer perquè la Generalitat creés una nova infraestructura perquè la N-II permeti evitar la congestió al tràfic comarcal i es facilités la connexió amb l'autopista C-32. Dos anys després, l'Estat busca alternatives per al tram següent en direcció al nord.

Sáez va lamentar ahir aquest nou revés de l'Estat al desdoblament total de la carretera. "A comptagotes ens van mostrant la manca de fer el desdoblament complet", va afirmar el diputat, que va tornar a exigir que el govern estatal parli clar i deixi paleses les seves intencions amb aquesta obra.

"No" a la gratuïtat de l'AP-7

D'altra banda, el Ministeri de Foment no contempla alliberar l'autopista AP-7 a les comarques gironines mentre la N-II no estigui desdoblada. La ministra de Foment, Ana Pastor, va posar ahir dades sobre la taula per rebutjar la proposta i va explicar que convertir l'AP-7 en carretera gratuïta entre Girona i la frontera francesa costaria 95 MEUR l'any. Ho va fer en resposta a una pregunta de la senadora gironina de CiU, Coralí Cunyat, i a reafirmar que l'aposta de l'Estat és convertir la N-II en una autovia de quatre carrils i que estan fent "passos" per aconseguir-ho. En aquest sentit, va explicar que el director general de carreteres i un equip tècnic estava treballant ahir mateix sobre el ter?reny per definir el traçat per a la N-II desdoblada.

Cunyat va recordar que les paraules de la ministra sobre la possibilitat de rebaixar el peatge Vigo-Pontevedra han provocat "malestar" a Girona. La senadora va demanar "el mateix tracte" per a Girona que per a Galícia i li va recordar que els gironins tenen com a única alternativa l'autopista amb un cost més elevat de l'Estat i que la NII rep 20.000 vehicles diaris. "La sobreexplotació de la N-II, la perillositat del seu traçat i les males condicions en què es troben alguns trams la fan una de les carreteres més perilloses de l'Estat", va dir, abans de recordar que hi ha hagut 14 morts aquest estiu.

Pastor va admetre que la N-II és una de les carreteres de l'Estat que genera "més problemes" però va afirmar que el seu ministeri inverteix fort en aquest punt perquè la seva missió és fer un "reequilibri" de les infraestructures a l'Estat. Segons Pastor, fins ara s'han fet sis actuacions, que "són poques" i que cal "seguir treballant".

També va recordar les obres dels enllaços de Vilademuls, Sant Gregori i Fornells, que han d'estar el 2013, i va recordar que el Ministeri projecta un nou traçat de la N-II amb una autovia de quatre carrils. "M'he trobat amb totes les actuacions paralitzades amb obres pendents de 683 milions d'euros i hi estem intentant buscar solucions", va alertar Pastor. A més, la ministra va recordar que ha "desbloquejat" el tram Sils-Caldes, de 61 milions d'euros.