La carretera N-II en el seu recorregut per Catalunya és la "pitjor" des del punt de vista de la gran quantitat d'accidents que es produeixen, segons va afirmar ahir el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, que va reclamar al Ministeri de Foment que permeti que es pugui circular per l'autopista AP-7 sense peatge, com a alternativa mentre no estigui fet el desdoblament.

En una roda de premsa celebrada ahir a Barcelona, Joan Aregio va fer balanç del pla d'actuació que va impulsar el SCT durant els mesos de juliol i agost a les carreteres catalanes i especialment a deu d'elles, amb caràcter prioritari, per ser considerades de les més perilloses. De fet, els esforços del Govern s'havien concentrat sobretot en les vies de dos carrils sense separador, que acumulaven una concentració alarmant d'accidents. En aquest punt, el SCT considera el balanç positiu, ja que han disminuït un 12,5%. Una d'aquestes vies era la N-II.

Aregio va reafirmar que el Ministeri de Foment hauria de prendre mesures perquè la tendència d'accidents en aquesta via variés i va reiterar la seva proposta que es permeti la circulació lliure de pagament per l'autopista com a alternativa per als conductors, mentre es reforma la N-II.

El director de l'SCT també va considerar negatives les notícies que indiquen que Foment hauria tornat a alguns propietaris les expropiacions de terreny realitzades per al desdoblament de la carretera. A més, va afirmar que "si dilata (el Ministeri) els terminis (de millora) pels motius que sigui, que estudiï mesures mentrestant, com l'autopista gratuïta, igual que es va fer al tram Torredembarra-Tarragona de la N-340".

Segons dades facilitades pel sindicat CAT-EM, que ahir va fer acte de presència amb dos representants, en el tram de Girona de la N-II, entre el 15 de juny i ahir, 14 de setembre, s'han registrat diversos accidents en els quals han mort quatre persones i nou han quedat ferides greus.

Descens global de morts

Segons va informar Aregio, durant els mesos de juliol i agost a les carreteres catalanes han mort 35 persones. L'any passat, durant el mateix període, van ser 48. Per tant, el descens ha estat d'un 27%. La comptabilització que exigeix la Unió Europea dels morts i dels ferits greus havia registrat al llarg dels primers mesos de 2012 un repunt del 19%. Gràcies a la davallada dels accidents durant l'estiu, a aquestes alçades han resultat ferides de gravetat o mortes només un 3% més de víctimes que l'any anterior.

La presència "repetida" de patrulles dels Mossos d'Esquadra -per "mantenir l'atenció dels conductors"-, els 293 punts de control integrals, una mitjana de rotació de la ubicació de 20 radars mensualment -que ha fructificat en una "certa pacificació de la velocitat"- han estat, segons el director Joan Aregio, mesures que han funcionat per frenar una tendència preocupant a les carreteres.

D'altra banda, Aregio va afirmar que s'ha notat un feble increment dels accidents al llarg de l'estiu en les vies de pagament. La crisi econòmica ha fet disminuir la presència de cotxes a les autopistes, un fenomen que ha facilitat que hagi "pujat la velocitat" dels vehicles que hi circulen. Aquesta podria ser una explicació aventurada pel director per explicar aquest lleuger repunt.