Ja ho havia advertit el Ministeri de Foment en una resposta al Congrés. La N-II entre Maçanet i Tordera no es desdoblarà. El que a principis de setembre era una declaració d'intencions afirmant que s'estava "replantejant la continuïtat del desenvolupament de les actuacions previstes dins el projecte", ahir es va convertir en el descart de l'opció de desdoblar els 8,9 quilòmetres que finalitzaven el pas de la Nacional per les comarques gironines per la banda del sud. Així ho va fer saber Foment a través d'una publicació al Butlletí Oficial de l'Estat, on al·legava motius econòmics i anuncia una alternativa per l'interior, connectant Maçanet amb una nova autovia desdoblada provinent de Granollers.

El projecte constructiu del desdoblament de la N-II entre Maçanet i Tordera, un tram de 8,9 quilòmetres, va ser aprovat al maig del 2009 amb un pressupost de 248.900.855,90 euros. Des de llavors, però, no s'havia fet cap pas endavant més de cares a l'execució dels treballs, i en els pressupostos d'aquest any, el govern del PP ja va deixar clar que tan sols prioritzaria l'actuació entre Sils i Caldes de Malavella, ja que dels prop de 19 milions d'euros destinats a la N-II en el pressupostos del 2012, 15,9 anaven destinats a aquest tram.

El motiu del "no" al desdoblament des de Maçanet fins a Tordera es l'econòmic. Segons defensa Foment, cada quilòmetre de construcció tindria un cost de 22,7 milions, un import que triplica el màxim prescrit per la "Instrucció sobre les mesures específiques per a la millora de l'eficiència en l'execució de les obres públiques d'infraestructures ferroviàries, carreteres i aeroports", aprovada al 2010 pel Ministeri de Foment del govern socialista, que fixa les ràtios màximes per als projectes de nous trams d'autovies interurbanes.

Alternativa per l'interior

Com a contrapartida, l'Estat proposa una alterna0iva que contempla donar continuïtat a la N-II des de Maçanet fins a Granollers mitjançant una nova autovia. Segons informava ahir, Foment es compromet a "seguir amb els tràmits per a la redacció i aprovació de l'estudi informatiu per a la definició de la via que connecti el Baix Llobregat (Abrera-Terrassa), amb l'autopista AP-7 (Granollers)", així com dur a terme "la redacció de l'estudi informatiu per a la definició d'un itinerari de gran capacitat que continuï des de Granollers cap al nord i connecti amb l'autovia A-2 a Maçanet de la Selva", un fet que tal com destaca, suposa donar prioritat al tram que discorre per l'interior enlloc del costaner. Actualment, s'està estudiant la connexió de l'autovia B-40 a Granollers fins l'A-2 a Maçanet, una via d'alta capacitat que és de nova creació i el cost de la qual no s'ha determinat.

Alhora, Foment recorda que també al 2010 el govern socialista va fer efectiu el traspàs de la continuació de la N-II des de Tordera fins a Montgat a la Generalitat de Catalunya, canviant així la configuració de la Xarxa de Carreteres de l'Estat.

L'alternativa que proposa ara el Ministeri, a més, deixa sense connexió a una via gratuïta d'alta capacitat a dues poblacions com Blanes i Lloret, i comportarà el desviament del trànsit de camions cap a l'interior.