Per a uns tant i per a d'altres tan poc. La ministra de Foment va anunciar ahir que no es desdoblaran la totalitat dels 100 quilòmetres que conformen la N-II. Ho feia el mateix dia en el qual va presentar el Pla d'Infraestructures, Transport i Vivenda (PITVI), que preveu les inversions en aquest àmbits per als propers anys, un document en què sí es troba, per exemple, la connexió del TAV Madrid-Galícia a Vigo, una obra que en el seu conjunt tenia un pressupost de 2.332 milions d'euros. Mentrestant, per a les comarques gironines tan sols es considera prioritari l'inici de les obres al tram Caldes de Malavella-Sils de la N-II. La resta, o haurà d'esperar o entra dins la categoria "faraònica" i veurà com el desig de poder allotjar els 22.000 vehicles diaris en una via de dos carrils es quedarà tan sols en això, un desig.

Un dels principals afectats per aquesta declaració d'intencions, com ja es preveia, és el tram nord de la N-II. La ministra Ana Pastor, durant la seva intervenció al Congrés, va assegurar que l'Estat evitarà "fer obres faraòniques", justificant-se en la crisi com a motiu per no tirar endavant el desdoblament complet des de Girona fins a la frontera francesa. Respecte a la N-II al nord de Girona s'està estudiant amb deteniment quina és la millor solució per a cada punt d'aquest itinerari, d'acord amb les necessitats específiques". Així, va deixar clar que desdoblar la via de forma global no és una opció que es plantegi ara per ara. El que sí que va assegurar és que es faran millores en punts concrets, per augmentar la seguretat de la via i la circulació dels 22.000 vehicles diaris que hi passen.

Entre les accions que pretén emprendre a curt termini el ministeri hi ha les variants de Bàscara i Pont de Molins. La ministra va afirmar que aquestes són dues inversions necessàries per al territori, que així ho ha fet saber al Govern espanyol. "Tant els veïns com els responsables polítics de la zona ens han dit que són fonamentals", va afirmar. A més, també va indicar que es procedirà a revisar les condicions de seguretat vial, ampliar la plataforma, realitzar les mesures urgents que requereixi, disposar de proteccions per evitar avançaments imprudents, barreres de formigó que separin els carrils, i per reordenar els accessos existents, mitjançant enllaços a diferent desnivell o glorietes, segons va informar la mateixa Pastor. De fet, la ministra va avançar que en el pressupost del 2013 està previst que hi hagi partides específiques per fer possibles aquestes actuacions, "que es poden considerar obres menors i no definitives", però que puguin contribuir a "la situació que està vivint aquesta infraestructura".

Tot i que l'Estat tanqui la porta al desdoblament del tram nord, Pastor també va explicar que hi ha una porta oberta a poder fer-ne una part gràcies a la col·laboració publicoprivada. "Hi ha un grup d'empresaris catalans que veurien factible una solució global a través de col·laboració publicoprivada", i va afirmar que els tècnics estan estudiant aquesta opció. A més, va explicar "els ciutadans pagarien zero euros", i que la fórmula funciona amb el pagament per disponibilitat; és a dir, que en aquells trams que suporten més trànsit de camions, siguin els empresaris qui avancin el cost del desdoblament, i que després l'Estat els l'aboni. "L'objectiu final és aconseguir que la N-II estigui desdoblada en tots els trams que sigui possible", va assegurar.

Traspàs del tram de Tordera

Pel que fa el tram Maçanet-Tordera, que tal com va anunciar mitjançant el Butlletí Oficial de l'Estat aquest dimarts no es desdoblarà, Pastor va defensar, tal com ja ha fet en ocasions anteriors, que ha perdut la funcionalitat de via dins la Xarxa de Carreteres de l'Estat després del traspàs del tram Montgat-Tordera a la Generalitat. Precisament, en referència a aquesta operació, la ministra va obrir la porta a traspassar el Maçanet-Tordera al Govern català. "De la mateixa manera que a la Generalitat se li van donar 97,4 milions d'euros per al tram anterior, ara volem arribar a un acord", va afirmar. Alhora, va explicar que aquest diàleg també ha de servir per veure de quina manera es pot millorar la seguretat i la circulació en aquesta via.

L'herència del govern anterior

Pastor no es va estar de carregar tintes contra l'anterior executiu del PSOE. La ministra va definir com un "sandvitx" l'únic tram desdoblat que hi ha a la demarcació (el Fornells-Caldes), perquè com va assegurar, "pràcticament no porta enlloc". Pel que fa a la resta de trams del sud, Ana Pastor va assegurar que la represa de les obres de desdoblament entre Caldes de Malavella i Sils és imminent. La ministra també va dir que Foment ha trigat a adjudicar els 15 milions d'euros que costen els treballs perquè l'anterior govern li ha deixat una hipoteca per pagar que fa difícil destinar diners a inversions.

En relació amb l'altre tram on les obres estan empantanegades, el Sils-Maçanet, va admetre que la circulació actual és "gairebé insuportable". La ministra va avançar que la intenció de l'Estat és consignar una partida als pressupostos del 2013 per "rematar el projecte" i permetre la represa de les obres, valorades en 31 milions.

Durant la seva intervenció, Pastor també va revelar que, encara que ja s'hagi obert l'ampliació de l'AP-7 a quatre carrils a la circumval·lació de Girona, encara hi ha 21.000 vehicles que circulen diàriament per la variant de la Vall de Sant Daniel. "Per això, ja s'estan fent els nous enllaços de l'autopista a Fornells de la Selva i Vilademuls, que connectaran l'AP-7 amb l'A-2 i en milloraran la permeabilitat", va dir Pastor.