Red Eléctrica preveu començar a aixecar les primeres torres del tram aeri de la MAT entre Bescanó (Gironès) i Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà) el primer quadrimestre de l'any vinent. De moment, el projecte encara es troba a informació pública i la companyia també està pendent de reunir-se amb els alcaldes afectats per parlar de compensacions. En total, aquest tram tindrà 40 quilòmetres i s'hi aixecaran 105 torres, que arribaran fins a l'estació conversora de Santa Llogaia, on comença la interconnexió. Precisament, aquests dies ja estan arribant els set transformadors -de 300 tones cadascun- que rebaixaran la tensió de la línia a 320 kV i convertiran el corrent d'altern a continu.

L'estació transformadora de la MAT a Santa Llogaia, el punt d'inici de la interconnexió dels 400 kV, pren forma. Ja hi ha les parets aixecades i ara la companyia Red Eléctrica està instal·lant els transformadors que permetran rebaixar la tensió de la línia fins als 320 kV, per permetre que d'aquesta manera creui la frontera pel subsòl.

Cada transformador pesa 300 tones i, de moment, ja n'hi ha un d'instal·lat. Avui ha arribat el segon i, d'aquí a uns quinze dies, el tercer. En total, se situaran set transformadors (sis dels quals funcionaran a ple rendiment, i el setè serà de reserva).

"Cadascun dels transformadors són capaços de transformar 1.000 megawats, que és la potència de cadascun dels circuits de la interconnexió", ha concretat el delegat de Red Eléctrica, Lluís Pinós. Un cop la tensió es rebaixi fins als 320 kV, caldrà encara fer un pas més abans el corrent elèctric no enfili la rasa per on la MAT passarà soterrada.

En concret, convertir el corrent d'altern a continu. Després, la MAT passarà per l'Alt Empordà soterrada en rasa, fins arribar al túnel que creua els Pirineus, que s'executa amb tuneladora i que discorre paral·lel al del TAV. Les obres al costat català ja han començat, i es preveu que a la banda francesa la tuneladora comenci a perforar el proper 17 d'octubre.

La rasa, a finals d'octubre

El què sí que ha començat a l'altra banda de la frontera, però, és l'obra de la rasa per on els 400 kV passaran soterrats. A l'Alt Empordà, Red Eléctrica preveu començar els treballs a finals d'aquest mes d'octubre o principis de novembre. Segons concreta Lluís Pinós, sobretot, "s'aprofitaran camins ja existents".

De moment, la companyia ha tancat acords amb la meitat dels 300 propietaris afectats. Els treballs per obrir la rasa s'aniran executant per trams, cadascun dels quals farà uns 2 quilòmetres de llargada. En total, aquesta part de l'obra s'ha dividit en divuit trams.

Bescanó-Santa Llogaia, l'any que ve

El delegat de Red Eléctrica també ha parlat aquest dimarts del tram de la MAT que s'estén entre Bescanó i Santa Llogaia, i que és el que està més endarrerit. El projecte va sortir a exposició pública a principis de setembre i, fins al 10 d'octubre, està obert el termini per presentar-hi al·legacions.

Lluís Pinós ha concretat que aquest tram s'estén al llarg de 40 quilòmetres i que, en total, s'aixecaran 105 torres. De totes maneres, el delegat també ha precisat que en gran part del traçat (en concret, 35 quilòmetres) s'aprofitaran línies ja existents, que es compactaran amb la MAT.

Entre Bescanó i Sant Julià de Ramis (Gironès) els 400 kV aprofitaran la traça de la línia de 220 kV que ja discorre pel lloc, i des de Sant Julià de Ramis fins a Santa Llogaia d'Àlguema, la línia es compactarà amb una de 132 kV. "Per tant, parlem d'un impacte relativament baix per al territori, perquè hi muntem pràcticament els mateixos quilòmetres de línia que després desmuntem", ha dit Pinós.

Aquest tram té un pressupost de 40 MEUR. Segons les previsions de Red Eléctrica, les primeres torres es podrien aixecar el primer quadrimestre de l'any que ve.

Per últim, Pinós també s'ha referit al ramal de Riudarenes (Selva), que sortirà dels 400 kV i que, entre d'altres, ha de servir per alimentar el tren d'alta velocitat. El delegat de Red Eléctrica a Catalunya ha explicat que estan pendents que el Ministeri tregui la Declaració d'Impacte Ambiental d'aquest tram.

Lluis Pinós ha avançat que la intenció de l companyia és tenir tota la infraestructura acabada a finals del 2013. Només el tram de la interconnexió costa 700 MEUR, dels quals la meitat els aporta la Unió Europea. "Si s'hagués fet aèria, però, hauria costat només 70 MEUR", ha conclòs el delegat de Red Eléctrica a Catalunya.